Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"Det har varit ett väldigt tabloidvänligt år"

Publicerad: 18 Januari 2011, 08:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

Kvällspressen var en av vinnarna förra året, enligt Mediebyråbarometern, med en ökning på 26 procent.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernCarat

– Det har varit ett väldigt tabloidvänligt år med bröllop, val, och fotbolls-VM, säger Håkan Gustafsson, nordisk vd på Carat, som varit med och tagit fram Mediebyråbarometern.

Samtidigt har de utsålda tv-kanalerna gjort att annonsörerna fått se sig om efter andra vägar att nå ut brett med sina erbjudanden.

– Vi tror att både kvällspress och utomhus har fått en del av tv-pengarna. Det gäller även till viss mån dagspress, eftersom det går att boka snabbt och ger hyfsad impact, säger Håkan Gustafsson.

2011 saknar till stor del reklamfester av det slag vi såg 2010.

– Det blir nog lite av ett mellanår, säger Håkan Gustafsson.

Reklamköpen via mediebyråerna ökade 18 procent under 2010. Tv var en av vinnarna, trots kaoset. Även januari var till stor del slutsåld, men frågan är om efterfrågan kan ligga kvar på en så pass hög nivå som den gör nu.

- Jag tror inte att det här trycket håller i sig, prisförändringen som görs nu kommer att normalisera det lite. Men samtidigt var det ingen som kunde förutspå hur det skulle gå förra året, så man måste vara försiktig med uttalandena, säger Håkan Gustafsson.

Enligt den senaste Sifo-mätningen backade reklamradions räckvidd i höstas. Sifforna speglas även i medieinvesteringarna, där radion går betydligt sämre än marknaden i stort.

– Vi ser jättetydligt att kommersiell radio tappar. Lyssnandet går till podradio, där SR är jättestarkt, men även till Spotify. Dessutom får vi komma ihåg att 2009 var ett bra år för radion, säger Håkan Gustafsson.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernCarat

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.