Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

”Det handlar om att skapa – inte att sälja”

Publicerad: 14 April 2010, 07:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

Niclas Fröberg, vd för Tre Kronor berättar om affären. Och varför Bark Group ska lyckas där andra kommunikationsbyggen havererat.


Grundarna av Tre Kronor, Niclas Fröberg, Carl Johan Grandinson och Jacob de Geer, får ett okänt antal aktier som betaling när Tre Kronor köps av Bark Group. Även Helena Westin, som anställdes för att få fart på Tre Kronors reklamdel, får aktier i Bark Group.

Men Niclas Fröberg vill inte säga att de ”säljer” Tre Kronor.

– Detta handlar inte om att sälja, det handlar om att skapa, säger han och fortsätter:

– Ända sedan vi startade Tre Kronor har vi haft en ambition att ta vår idé om en prestationsbaserad mediebyrå vidare ut i Europa. För att förverkliga den ambitionen behövs kapital och resurser.

Något som Niclas Fröberg anser sig ha hittat i danska Bark Group, med kontor i Köpenhamn och New York.

– De hade ungefär samma idé som oss fast på reklamsidan. I och med att de är noterade finns helt andra finansiella muskler.

Tre Kronor kommer inte leva vidare som varumärke. Utan byrån går helt upp i Bark Group.

Niclas Fröberg blir vd för gruppens mediedivision.

– Jag och Carl Johan får ansvar för mediedelen och för kommande förvärv. När man ska bygga ett europeiskt nätverk som detta handlar det mycket om att hitta rätt människor och rätt förvärv.

Ska framtida förvärv även betalas med aktier i Bark Group?

– Det kan handla om både aktier och kontant betalning.

En del andra försök att bygga kommunikationskoncerner genom att handla byråer med egna aktier har havererat. Konkursade koncernen Dacke är ett exempel.

Men Niclas Fröberg är övertygad om att Bark Group kommer att lyckas.

– Det går inte att jämföra rakt av. Man måste se på förutsättningarna. Vi vet att det finns ett behov för prestationsbaserade mediebyråer i Europa. Man måste även komma ihåg att stora kommunikationskoncerner som WPP har byggts upp på det sättet mycket framgångsrikt.

Niclas Fröberg återkommer till vad han ser som den största utmaningen framöver.

– En förvärvs- och tillväxtstrategi bygger otroligt mycket på att du lyckas hitta rätt människor och rätt förvärv.

Framtiden lär utvisa om Bark Group lyckas.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.