Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"Det gick helt enkelt riktigt dåligt"

Publicerad: 10 Maj 2010, 15:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Komms nya ledarduo ordförande Ulf Strömqvist och Jessica Bjurström kommenterar fjolårets storförlust - och planerna för framtiden.


Sveriges Kommunikationsbyråers nya ledning bjöd in till pressträff för att tala om fjolårets resultat tillsammans med en stor del av styrelsen. 2009 var ett tufft och turbulent år för förbundet, som då  leddes av en annan duo - ordförande Elisabeth Ström och vd Björn Rietz.

– Vi sitter här för att visa att vi står bakom Ulf Strömqvist och Jessica Bjurström, säger Björn Mellstrand, vd på pr-byrån JMW och styrelseledamot.

Fjolårets lågkonjunktur drabbade branschen hårt. Samtidigt brottades förbundet med interna stridigheter i Komm, en avgående ordförande, en nytillsatt ordförande, en vd som också lämnar och slutligen en ihärdig jakt på en efterträdare. Samma år gjorde förbundet även en brakförlust på 4 miljoner kronor och omsättningen sjönk med nästan 2 miljoner kronor.

– Det gick helt enkelt riktigt dåligt, till och med i förhållande budgeten som var satt till en liten förlust, säger Ulf Strömqvist, som tog över ordförandeskapet efter Elisabeth Ström i november 2009.

Det usla resultatet har flera orsaker, enligt Ulf Strömqvist. Den största utgiftsposten var rekryteringen av Björn Rietz, som leddes av Elisabeth Ström. Den kostade förbundet totalt 1,6 miljoner kronor. Björn Rietz sade upp sig i december efter tio månader som vd.

– Det var en misslyckad rekrytering som har kostat förbundet både pengar och tid. Det handlar om advokatkostnader, rekryteringskostnader, en rejäl löneökning som sedan länge är känd och dessutom ett avgångsvederlag på sex månader, säger Ulf Strömqvist.

En annan stor post var kostnader på omkring 900 000 kronor i samband med namnbytet från Sveriges Reklamförbund till Sveriges Kommunikationsbyråer. Komms resultat drogs även ned av en ”Byråbokskollaps” med anledning av lågkonjunkturen. En förväntad vinst på 1 miljon kronor vändes till en förlust på 200 000 kronor. Även fjolårets Guldägget gjorde ett sämre resultat efter att flera sponsorer backat ur.

– Målsättningen är att komma till ett resultat i balans. Det sker inte över en natt, så vi räknar med ett mindre negativt resultat i år och balans 2011, säger Ulf Strömqvist.

Fjolårets förlust gör att förbundets tillgångar, som bland annat härstammar från försäljning av Berghs och Resumé, har minskat från 16,2 miljoner kronor till 12,4 miljoner kronor.

Komm jagar nu kostnader för att vända det dystra ekonomiska läget. Bland annat har förbundets ekonomiansvariga fått gå.

– Vi planerar inte att flytta från huset, men vi ser över vårt lokalkontrakt för att spara pengar. Vi tittar också på hur vi arbetar och hur vi med outsourcing kan minska kostnaderna, säger Ulf Strömqvist.

- Arbetsformerna i dag är helt annorlunda. Jag har en bakgrund som företagare och gör mycket själv. Elisabeth Ström är i mångt och mycket en storföretagskvinna.

Den nya förbundsledningen, med Ulf Strömqvist och nya vd:n Jessica Bjurström i spetsen, satsar framför allt på en ökad transparens gentemot medlemmar och omvärld. Ett mål är att öka medlemskommunikationen, till exempel i form av det nya projektet Komm-tv. Förbundet har också stort fokus på att få fart på intäkterna – nya som gamla.

– Det är centralt för oss att öka medlemsvärvningen, men också att hitta andra alternativa intäkter, säger Björn Mellstrand, vd för JMW och styrelseledamot.

Komm tittar på att utveckla utbildningssidan med fler kurser och en bredare publik för att få in mer pengar och öka servicen, säger Jessica Bjurström. Det kan handla om seminarier och utbildningar i HR, försäljning eller kurser som riktar sig till olika branschroller.

– Vi behöver vara mer publika och låta fler ta del av våra evenemang och utbildningar, inte bara våra medlemmar, säger Christina Knight, cd på Ogilvy One.

Byråboken ska också stöpas om för att åter kunna bli en vinstmaskin.

– Vi vill visa upp våra medlemmar som kollektiv och enskilt även i framtiden, men det blir i modern tappning och inom ett projekt som ska gå med vinst. Det vågar jag mitt huvud på, säger Ulf Strömqvist.

Ett av årets viktiga projekt är även planeringen inför nästa års 50-årsjubileum av Guldägget.

– Vi tittar nu på vilka sponsorer vi vill vända oss till och hur vårt upplägg ska se ut, säger vd Jessica Bjurström.

Flera styrelseledamöter uttrycker sitt stöd för den nya ledningen och ser positivt på förbundets framtid. En av dem är Anna Qvennerstedt, styrelseledamot och copy på Forsman & Bodenfors:

– Under mina två år i styrelsen har jag mött tre vd:ar och det här är vår andra ordförande. Det har känts som om vi har har haft många bra idéer men bara trampat vatten. Nu har vi nått ett momentum och kan realisera våra mål.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.