Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

"Det går inte att fuska"

Publicerad: 23 Februari 2011, 10:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:20

Reklambyrån Åkestam Holst tar hem utmärkelsen "Årets byrå" för andra året i rad. Här berättar vd:n Göran Åkestam varför.


Ämnen i artikeln:

Årets ByråÅkestam Holst

I tävlingen ”Årets Byrå” rankas byråerna efter omdömen från sina kunder. Nytt för i år var att reklambyråpriset delas ut efter byråintäkter. Åkestam Holst blev årets reklambyrå för byråer med en intäkt på över 25 miljoner kronor.

– Det här är lite speciellt mot andra utmärkelser som bedömer enskildheter som kreativitet eller effekt. Det blir en sorts reklambranschens tiokamp, man måste vara bra på så många saker. Därmed blir också hela byråns arbete, från receptionen till slutleveransen viktigt för resultatet, säger Göran Åkestam, vd och copywriter på Åkestam Holst och fortsätter:

– Det går inte att fuska på någon punkt om man ska gå hela vägen.

”Årets Byrå” arrangeras varje år av Dagens Industri och Regi. Under de senaste åren har Åkestam Holst varit bland de byråer som fått högst omdömen från kunderna.

– Det är egentligen osannolikt att få högst betyg år efter år, för det är så små marginaler. Vi jämförs ju med i stort sett samma byråer i andra sammanhang också, alltså samma byråer lyckas både här och i Guldägget och Cannes, säger Göran Åkestam.

Utöver utmärkelsen har Åkestam Holst nyligen lanserat sin andra tv-kampanj i samarbete med försäkringsjätten Folksam.

– Vi gjorde ett gediget strategi- och analysarbete tillsammans med Folksam innan vi började producera någonting och filmerna har fungerat väldigt bra hittills. Det är kul att folk gillar filmerna, säger Göran Åkestam och fortsätter:

– I det här fallet är det våra uppdragsgivare som betygsätter oss och på så sätt ger oss den här utmärkelsen. Vi säger gärna tack tillbaka till kunderna via Dagens Media.

Stephan Drenzel


Ämnen i artikeln:

Årets ByråÅkestam Holst

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.