Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

"Det behövs fler strategiska skallar i reklamvärlden"

Andreas Dahlqvist på Manhattan, några månader innan han flyttade hem till Stockholm. Foto: Janne Næss

HELGLÄSNING. Det rörs om rejält i grytan nu när Nord DDB ligger i uppväxlingsfas. Sedan Andreas Dahlqvist återkomst från USA har flera nya verksamheter kickats igång, och 45 nya rekryteringar har gjorts. För Dagens Media berättar den nytillträdde Sverige-vd:n om vad som sker bakom kulisserna på Nordens nya storbyrå.


Publicerad 2018-05-20 07:10
Uppdaterad 2018-05-21 06:42

Ämnen i artikeln:

Nord DDB

Dela artikeln:

I knappt ett halvår har Andreas Dahlqvist varit tillbaka i Sverige, efter att ha lämnat rollen som kreativ chef på reklambyrån Grey i New York. Milt uttryckt har det sedan dess rörts om rejält i grytan på Nordenbyrå Nord DDB, som lanserades i så sent som i höstas.

Andreas Dahlqvist styr sedan en månad tillbaka skutan som Nord DDB Stockholms vd, och tidigare guldäggsgeneralen Maja Sjösteen – som började på byrån strax efter honom – har lyfts upp som byråchef.

Drygt 45 nya anställda har tillkommit sedan den nytillträdde vd:n återvände till Stockholm.

– Sedan årsskiftet har vi bland annat anställt åtta tjejer och tre killar som är kreatörer. Byrån var lite fel viktad och hade inte fokuserat tillräckligt på kreativ kraft. Det ställer vi om nu. En annan viktig rekrytering för oss har varit Johan Rynell som jobbar med att utveckla vår strategiprodukt med rollen som Head of Cultural Insights.  

För att göra något nytt och oprövat krävs att man hittar nya startpunkter för idéprocessen, och att man underbygger den bättre, menar Andreas Dahlqvist, och säger att det behövs fler ”strategiska skallar” i reklamvärlden om man vill skapa plats för nya idéer.  

– Jag vill skapa en ny typ av kreativ produkt och då blir en ny sorts strategiavdelning extremt viktig. Vi bygger nytt och det går snabbt, vilket är något jag saknat en del i de större amerikanska byråerna. 

  Andreas Dahlqvist som flyttade hem till Stockholm i somras, var i sex år kreativ chef på New York-byråerna Grey och McCann.

– På många sätt har vi en väldigt bra storlek på Nord DDB. Vi är små och snabba i förhållande till där jag jobbat de senaste åren, men samtidigt tillräckligt stora för att ha musklerna att göra ett ordentligt avtryck. 

Nord DDB, som sjösattes i oktober har 220 medarbetare i Stockholm och totalt 350 i Norden. 

Strax Innan du började på Nord DDB sade du att du ville öppna upp byrån och att ni skulle jobba närmare varann. Har ni börjar arbeta på ett annorlunda sätt?

 – Vi organiserar oss utifrån våra kunders behov och inte utifrån landsgränser eller kontors resultaträkning. Vi delar på resurser och kompetens och jobbar också snabbare och öppnare tillsammans med våra kunder. Ett viktigt verktyg rent kreativt som vi satt på plats, är en plattform där vi tre gånger om året samlar ihop alla våra jobb och idéer från respektive kontor och går igenom dem ihop, först digitalt och därefter ses vi för att diskuterar och utveckla dem, vilket fungerar grymt bra.

Hur skulle du beskriva stämningen på byrån, med så många nyrekryterade som ska arbeta med varandra?  

– Mycket energi. Vi pratar mycket om vilken typ av byrå vi håller på att bygga med alla vi anställer, och på det sättet så har vi många som redan från början drar åt samma håll. Jag kan helt ärligt inte se några nackdelar. Kreativitet mår bra av många olika personligheter och infallsvinklar. 

När Dagens Media träffade Andreas Dahlqvist i New York i maj 2017 berättade han att han under sin tid på Grey i New York satte upp korkväggar på  kontoret, så att de anställda med lätthet kunde samlas kring byråns olika jobb. Dessutom fanns en stor guldram centralt på byrån, där de viktigaste pitcher hängde – redo för den som ville att ta sig an. ”The Golden briefs”, kallades raminstallationen internt på Grey. 

Blir det korkväggar och ”Golden Briefs” på Nord DDB? 

– Definitivt korkväggar och öppna briefer. Ingen guldram än så länge. Däremot har vi skapat ”dash-boards” på skärmar mitt på planet där våra kreatörer och planners sitter.

Vad har varit den största utmaningen för dig i att börja jobba i och anpassa sig till Sverige igen?  

– En detalj är att jag tyckte att det var lite för tyst på byrån, vilket definitivt håller på att ändras nu. Och det är det mindre hierarkiskt, vilket är bra. Men en spaning är att det ofta är ganska otydligt vem som har ansvar och mandat då, och det gör att det skapas snurriga och otydliga beslut. Jag tror på en platt organisation där alla har en tydlig röst, men där man också är tydlig med vilket ansvar och mandat man har. Det låter kanske lite som en no-brainer men så fungerade det inte riktigt. Risken är då att det infinner sig en massa outtalade hierarkier och det är inget bra. 

Hur har ditt arbete förändrats sedan du blev vd, hinner du vara delaktig i de kreativa processerna?

– Helt ärligt så har inte min roll förändrats jättemycket. Jag har under de här månaderna jobbat med att utveckla byrån mot att leverera en kreativ produkt som jag tror på. Det gör man dels aktivt i kunduppdragen och i idéarbetet, men också genom att skapa bättre förutsättningar genom att förändra sättet vi jobbar på, och genom att utveckla de kompetenser och verktyg som vi behöver – och den kultur som krävs för att vår talang ska trivas. Jag försöker fokusera på de delarna utan att dras in i det operativa för mycket. Därför har vi också utvecklat Majas roll till byråchef med fokus på att få vardagen att fungera. Vår produkt är våra idéer, och dem vill jag alltid vara nära och jobba med att utveckla. 

I maj 2017 berättade Andreas Dahlqvist att ett av skälen till att han valt att lämna New York, var att han tröttnat på de oändliga arbetstiderna. Veckorna bestod ofta av 90 timmars arbete, och begreppet semester fanns knappt på kartan. Förhoppningen kring flytten till Stockholm var att den skulle bära med sig ett liv där det fanns tid över att även fokusera på annat.  

I Sverige hann det knappt ta ett halvår innan du satt dig på vd-stolen. Fick du verkligen mer tid av att flytta hem? 

– Ja, absolut. Det har varit mycket jobb även nu men inte på samma sätt som under mina år i New York. Skulle man jobba så mycket här hemma skulle folk nog undra om man var dum i huvudet.

Förra sommaren meddelade Nord DDB att de värvat mediebyrå-veteranen Jens Wellin, som efter 22 år på höga positioner inom Starcom både i Sverige och USA, valt att flytta hem för att leda Nord DDB:s nya affärsområde Connect. Den nya satsningen skulle integrera media och marknadsteknologi, med utgångspunkt i disciplinerna teknik, mediekunnande och dataanalys.

Vad är statusen på affärsområdet ”Connect”? 

– Connect har rekryterat tre seniora mediestrateger från Starcom, Carat och Mediacom.  Alla tre arbetar med att integrera mediestrategi och reklamstrategi för en högre reklameffektivitet.  Connect använder Adam and Eve DDB’s researchchef Les Binets forskning för att underbygga budgetering av varumärkesannonsering kontra säljdrivande aktivering.  Vi har också startat ett antal performance marketing projekt i syfte om att öka konvertering från sociala medier samt SEM/SEO.  

Ni har startat Alchemy DDB, en Cultural Insights-avdelning samt det nya affärsområdet Connect. Har jag missat något?  

– Du fick nästan med alla nya delar. Alchemy är vår service- design och tjänsteutvecklingsdel. Både Cultural Insights-avdelningen, som vi har förstärkt med ytterligare 5 strateger, och Connect är viktiga satsningar på att bygga en stark strategisk motor i byrån. Vi har också startat nor/d som är vår R&D avdelning (research and development reds.anm.) De  testar, experimenterar och bygger med morgondagens teknologi, utifrån ett kreativt perspektiv och  ett användarperspektiv. Det hjälper oss att skapa ideer som inte börjar i traditionellt historieberättande, och som många gånger har ett funktionellt eller PR-mässigt värde. 

Andreas Dahlqvist berättar att byrån dessutom inom kort kommer att lansera ett nytt bolag, men han är hemlighetsfull när det kommer till detaljerna. 

– Vi håller på att dra igång ytterligare ett område som vi är väldigt peppade på. Det blir ett dotterbolag som fokuserar på att skapa produkter, tjänster och koncept som vi äger och säljer eller licensierar ut. Vi har vår första produkt på gång, men mer kan jag inte säga just nu, Det ska bli extremt kul att se hur vi kan sälja vår kreativitet och idékraft på nya sätt utanför den vanliga konsultmodellen. 

Byrå-vd:n lyfter även den integrerade designbyrån som en av DDB Nords nycklefaktorer inför framtiden. 

– Vi har en av Sveriges största designbyråer helt integrerad på Torsgatan. De är 25 personer och en väldigt viktig del för oss för framöver. Den visuella biten för varumärken har aldrig varit viktigare än just nu. Vi går från att som bransch ha varit väldigt copy-orienterade till att bli mycket mer visuellt drivna. Vår tid domineras av snabba feeds, och tiden för att göra avtryck och skapa igenkänning är mycket kortare än vad den varit förut.  

Andreas Dahlqvist är övertygad om att varumärken har mycket att vinna på att återuppliva vad han kallar för en ”konstdimension” i sitt uttryck. 

– Jag tror på att vara mindre kalkylerat och försiktig och mer känslomässigt och unikt. På Nord DDB har vi designdelen väldigt nära kopplad till våra stora koncept och det syns tydligt i både Klarna och Elgiganten. Våra stora kampanjer för både Vattenfall och McDonald’s, som precis har rullats ut är också bra exempel på det. 

Vilka förändringar görs rent fysiskt på byrån, nu när ni växer och utvecklas?  

– Vi har cirka två och ett halvt våningsplan och får nu ytterligare ett i en annan del av Bonnierhuset, där vi bygger ut vår produktionsdel som vuxit till cirka 50 personer. Vi  håller på och utvecklas till fullservice inom postproduktion, och den nya lokalen har skräddarsydda sviter för ljudläggning, grade, online och vfx.  Det gör också att vi får lite mer plats överlag, vilket är välbehövligt. Vi har suttit för trångt. Nu skapar vi fler ytor där man kan jobba ihop och i en öppen kontorsmiljö behöver man också ställen man kan gå åt sidan.  

Vilka nya kunder har ni fått sedan i höstas?

– Apollo, Plantagen, Accountor, Marenor Seafood, Eleven.se, Best Western och Einride.  Vi har dessutom ytterligare fyra kunder klara. 

Har ni förlorat några?

– Nej

Vad händer annars hos er på byrån just nu? 

–Vi har en massa intressanta idéer på väg som ska bli kul att få fyra av ut i världen, och vi fortsätter rekrytera och har ytterligare ett par utvecklingsområden på gång också.

Får du någon semester i sommar?

– Ja, men det enda vi planerat än så länge är att hänga en vecka eller två i Frankrike med min brors familj. 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.