Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

”Det behövs en ny typ av contentbyrå”

De före detta IDG-cheferna Christofer Björkvall och Christer Björkin startar contentbyrån The Content Family. Att jobba mot mätbara mål är centralt för byrån.


Publicerad 2016-02-19 06:02
Uppdaterad 2016-02-18 13:48

Ämnen i artikeln:

Content Marketing

Dela artikeln:

Contentbyrån The Content Family är fem dagar gammal när Dagens Media träffar grundarna Christofer Björkvall och Christer Björkin. Duon har arbetat tillsammans sedan 2012 när Christer Björkin, då vd på IDG, värvade Christofer Björkvall från Microsoft. Tillsammans byggde de upp contentbolaget IDG Content Marketing Services.

Men i mars 2015 fick Christer Björkin lämna vd-posten på IDG och vid årsskiftet lämnade även Christofer Björkvall bolaget.

Nu drar de alltså igång The Content Family.

– Det behövs en ny typ av contentbyrå. Företagen behöver mer och mer content, och framför allt behöver de ta tillvara på det content de redan har. Men det vi ser som unikt för oss är att vi ska jobba mot konkret ökad försäljning och vi kommer att jobba med mätbara mål, säger Christer Björkin.

Mäts inte content tillräckligt idag?

– Många företag har kommit igång med att börja mäta. Men contentmarknaden har nu blivit så pass mogen att många börjar ställa mer och mer krav på ROI, konkret försäljning eller leads. Vi tror att vi har en stor möjlighet att gå in och bygga upp det här från ett tomt blad och se till att vi kan leverera på det som är framtidens krav, säger Christofer Björkvall.

Tillsammans äger Christofer Björkvall och Christer Björkin häften av bolaget, den andra hälften ägs av pr-byrån JMW och mediebyrån Scream.

– Vi vill vara ett bolag som utmanar och då är det här en bra ägarkonstellation. Vi har muskler i ryggen och kan dessutom skapa lösningar som kanske andra contentbyråer inte klarar av, säger Christer Björkin.

Christofer Björkvall fyller i:

– Att vi har möjlighet att utmana de traditionella byrådisciplinerna tror vi också är en styrka. Verkligenheten är inte så uppdelad som den traditionella byråsidan har varit.

Christofer Björkvall har även tidigare samarbetat med just JMW.

– Jag och grundaren Björn Mellstrand har länge diskuterat disciplinförändringen och möjligheten att göra något där. Och de har naturligtvis sett ett behov av content ute hos kunderna. Dessutom tyckte vi också att det var otroligt viktigt att få med en mediebyrå i den här konstellationen. De sitter på mycket kunskap kring distribution och olika former av datastödda lösningar för att nå exakt rätt målgrupper.

Exakt hur den ekonomiska planen ser ut vill varken Christofer Björkvall eller Christer Björkin avslöja. Men byrån har ”aggressiva tillväxtmål”.

– Planen är att växa organiskt, säger Christer Björkin.

Christer Björkin blir vd för den nya byrån, medan Christofer Björkvall får en tvådelad titel, dels som contentchef, CCO, och dels som teknikchef, CTO.

En annan version av denna artikel har tidigare varit publicerad i Dagens Media nummer 3, 2016.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.