Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"Det är galet just nu"

Publicerad: 5 Maj 2010, 04:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Konjunkturen svänger - och byråerna börjar rekrytera igen. Samtidigt vågar de anställda chansa, efter att ha klamrat sig fast vid trygga jobb under en osäker tid.


Att den digitala byrån Farfar skrotades, och frigjorde ett stort antal anställda, har också bidragit till att rörligheten bland byråerna ökar.

Storåkers McCann tappade nyligen de två kreatörerna Christian Heinig och Ola von Bahr till Lowe Brindfors. Men byrån har även rekryterat Cecilia Dufils och Markus Bjurman från Scholz & Friends. Under årets första kvartal anställde byrån fem personer, enligt vd:n Pia Grahn Brikell.

– I höstas var det fortfarande ängsligt på marknaden och omöjligt att prognostisera framtiden, men nu är det galet. Vi tappar två personer, men vi rekryterar löpande, säger hon.

Att Storåkers vann tre guldägg har bidragit till fler spontanansökningar, berättar hon. I förra veckan stod det också klart att mobiloperatören Tre byter från Scholz & Friends till Storåkers, vilket kan innebära ytterligare anställningar.

– Tre är en ganska stor kund. Skulle vi få in två kunder till så behöver vi nog anställa ett helt team till – vi har nio fulla team i dag, säger Pia Grahn Brikell.

Göran Åkestam, vd på Åkestam Holst, håller med:

– Det är ganska typiskt i det här skedet att det blir större rörlighet, från båda håll. Folk är inte lika oroliga längre och byråerna, som haft ett oroligt år med mycket fokus på nya uppdrag och få rekryteringar, börjar se sig om, säger han.

Det gäller dock att ha is i magen, säger han - både i medgång eller motgång. Om man drar ned för mycket på personalstyrkan när det är dåliga tider kan man plötsligt stå där med behovet att rekrytera en halv reklambyrå när det väl går bättre.

– Jag har varit med under några konjunkturer och har väl lärt mig att parera åt båda hållen, säger Göran Åkestam, som tror att hans egen byrå behöver rekrytera fram mot sommaren.

Ser du någon skillnad den här gången jämfört med tidigare konjunktursvängningar?

– Förr räckte det med att vara en kreativt bra byrå för att locka till sig talangerna. Nu krävs det mer om vi ska locka till oss de bästa förmågorna. Dels därför att många har en mer holistisk syn på livet där jobb och fritid måste vara i balans. Dels därför att unga svenska kreatörer har så gott rykte kan de välja mellan toppbyråer både här hemma och utomlands.

Att annonsörerna öppnar plånböckerna igen kan också locka anställda att hoppa av och testa att öppna eget.

Ett exempel är reklambyrån Wiley & Partners, som startades i mars av Zeke Tastas, Robert Brink och Leo Dahlin. Samtliga var tidigare anställda på andra byråer.

– I mitt fall var det nog mer en tillfällighet att det blev lite bättre tider just när vi startade. Det var inte så uträknat som man kanske skulle hoppas. Men det är positivt för oss som är nystartade och som växer att det börjar röra på sig, säger Robert Brink, vd på Wiley & Partners, som hoppas rekrytera upp till 12 anställda före årsskiftet.

Får ni många ansökningar?

– Det är en del som hör av sig. Vi startade från scratch och man kanske vill vänta på att vi drar in några större kunder.

Robert Brink var tidigare chef för reklambyrån Ogilvy och minns särskilt dotcom-boomen.

– Vi tappade även en massa folk till kundsidan, då företagen skulle in och satsa. Det har vi inte sett nu men visst är det många som sitter på byråerna och funderar på vad de ska jobba någonstans.

Pia Grahn Brikell tycker dock inte att trenden just nu går mot fler byråer.

– Jag upplever snarare att det är de stora etablerade byråerna som växer, och jag tror inte att alla byråer går som tåget, säger hon.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.