Dentsu tappar Mondelez i Norden

Mondelez globala mediebyråpitch är avgjord. I Norden förlorar Dentsu Aegis uppdraget.

Mondelez är en av världens största annonsörer med varumärken som Marabou, Oreo, Philadelphia och Stimorol.

Nu står det klart att de stora vinnarna i den globala pitchen är WPP och Publicis, skriver Adweek.

Det innebär att Group M-byråerna Wavemaker och Mindshare nu får uppdrag av Mondelez, medan Publicisnätverket Spark Foundry får sitt tidigare uppdrag utökat.

I Norden blir det hädanefter Wavemaker som kommer att hantera uppdraget för Mondelez. Byrånätverket ska även hantera kunden i Frankrike, Tyskland, Österrike, Schweiz, Turkiet, Tjeckien, Litauen, Slovakien och Ungern, men även de östra regionerna av Polen. Övriga Polen ska hanteras av Mindshare.

Dentsu Aegis förlorar därmed större delen av sitt uppdrag för Mondelez i Europa och Asien. Dentsu Aegis byrånätverk Carat behåller dock uppdraget i fler än tio länder, och vinner även uppdraget i Ryssland.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2018-08-14 13.47Uppdaterad 2018-08-14 13.51

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: