Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Dentsu Aegis om Mondelez-tappet: "Jättetråkigt"

Dentsu Aegis har förlorat storkunden Mondelez – men vd Mattias Behrer är hoppfull ändå.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 15 Augusti 2018, 10:04
Uppdaterad: 16 Augusti 2018, 06:37

Ämnen i artikeln:

Mondelez InternationalDentsu Aegis

Mondelez, med kända varumärken som exempelvis Marabou och Oreo, avslutade i veckan sin globala byråpitch i vilken byråerna Group M-byråerna Wavemaker och Mindshare gick vinnande ur.

Det innebär att Dentsu Aegis-byrån Vizeum blir av med uppdraget i Norden.

– Det är jättetråkigt att förlora en kund som Mondelez efter alla år, vi har haft ett både roligt och framgångsrikt samarbete sedan 2012. Vi har gemensamt stärkt varumärket och försäljningen men det här är ett internationellt beslut som berör flera olika marknader som vi får acceptera, säger Mattias Behrer, vd för Dentsu Aegis Sverige, samtidigt som han lyckönskar nya byrån Wavemaker som gick vinnande ur pitchen.

Även om Mondelez är en stor kund säger Mattias Behrer att tappet inte kommer påverka koncernen nämnvärt då Vizeum som hade uppdraget har flera nya kunder på väg in så som Bring, Eckes Granini och Estée Lauder samt andra kunder som inte är officiella ännu.

– Det är full fart och vi nyrekryterar just nu. Min gissning är att vi kommer rekrytera ungefär 70 nya medarbetare inom hela koncernen.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.