Gå direkt till textinnehållet

Dentsu Aegis kraftsamlar inom datadrivet med nytt affärsområde

Kristina Juhlin, vd för Amnet och nya DDS, och Mattias Behrer, koncernchef på Dentsu Aegis Networks i Sverige.

Dentsu Aegis Sverige omorganiserar koncernens kompetens inom datadriven marknadsföring i nya enheten DDS. "Vi insåg att vi redan satt med allt kapital", säger Kristina Juhlin, som blir vd för DDS.

För att möta den stora efterfrågan på helhetslösningar inom datadriven marknadsföring och på så sätt framtidssäkra sitt erbjudande lanserar byrånätverket Dentsu Aegis Network det koncerngemensamma affärsområdet DDS, Dentsu Data Services.

Den nya enheten kommer samordna 40 av Dentsu Aegis Sveriges redan befintliga specialister och konsulter inom martech, data management, insikt och analys, som idag sitter utspridda inom de olika byråerna som ingår i nätverket.

Dessutom är planen att rekrytera runt 10 personer till under året.

– Vi har både lokalt och globalt bestämt oss för att för att en av de viktigaste konkurrensfaktorerna för vår industri är kompetens inom datadriven marknadsföring, och därmed ska vi leda den utvecklingen, säger koncernchef Mattias Behrer till Dagens Media.

– Det sker en kapprustning hos oss och många andra på det här området, så vi beslutade oss för att ta ett rejält kliv framåt för att inte bara säkra en ledande roll idag utan även framtidssäkra vårt erbjudande på längre håll. Genom den här omorganiseringen skapar vi ett riktigt dreamteam av specialister som kompletterar varandras kompetens och täcker upp hela fältet.

DDS kommer finnas representerad både i Stockholm och Göteborg och placeras på samma adresser som övriga byråer inom Dentsu Aegis.

Vd för den nya enheten blir Kristina Juhlin, som idag är vd för Amnet.

– Inför den här satsningen tittade vi på vilka scenarier vi hade och både uppköp och att rekrytera från grunden var möjligheter. Men snart insåg vi att vi redan satt med allt kapital. Vi levererar ju redan den här kompetensen idag, men har tidigare arbetat i silos med olika erbjudanden i huset. Nu kommer kunderna kunna få en mer holistisk och heltäckande kompetens från oss, säger hon.

Spetskompetens blir kärnverksamhet

De åtta byråer som finns inom koncernen i Sverige idag har för sig utvecklat sin egen kompetens och gjort egna vägval vad gäller verktyg och teknologi. Genom att sammanföra kompetensen inom datadrivet i DDS säger Mattias Behrer att man på riktigt kan hävda sig vara teknologioberoende.

– Det innebär att oavsett vilken kund vi pratar om, kundens specifika preferens eller infrastruktur, kommer vi kunna tillmötesgå det mycket bättre.

Dentsu Aegis Network Sverige är en del i ett globalt kommunikationsnätverk med 45 000 medarbetare i 145 länder. Enligt Mattias Behrer innebär satsningen på det datadrivna området att man blir anförtrodda att hantera en del av investeringar och system som gjorts centralt – trots att Sverige är en förhållandevis liten marknad inom koncernen.

– Det innebär att vi kan få tillgång till nya, spännande verktyg och på så sätt glädja våra kunder med ännu smartare lösningar.

Den interna kickoffen för DDS skedde igår torsdag, och själva den fysiska flytten av teamet har redan ägt rum. Kristina Juhlin säger att medarbetarna ser positivt på förändringen.

– Medarbetarna tycker att det här är jättespännande. Från att ha varit en specialenhet på respektive byrå får specialisterna jobba med sin spetskompetens som kärnverksamhet. Vi hoppas såklart att det här kommer göra oss till en ännu mer attraktiv arbetsplats framåt.

– När man bygger en sådan här kritisk massa av expertis öppnas det upp utvecklingsvägar för de ganska nischade rollar som vi pratar om här, säger Mattias Behrer och fortsätter:

– Från att ha jobbat i mindre grupper får de här personerna möjlighet att ingå i ett stort, starkt team och på så vis bredda sin kompetens, hitta fler utvecklings- och karriärvägar, samtidigt som man får möjlighet att jobba med ännu fler av nätverkets kunder.

Kristina Juhlin tror att fler byrånätverk göra liknande satsningar framåt, med tanke på hur marknaden just nu utvecklas mot allt mer automatisering.

– Data är den nya valutan och teknologi är en förutsättning för att lyckas. Högst troligt står detta på de flestas agendor just nu, oavsett om du är byrå, annonsör eller publicist.

Idag ingår byråerna Amnet, Carat, iProspect, Outfox, Isobar, MKTG, Posterscope, Vizeum samt DDS i Dentsu Aegis Sverige.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-04-13 09.14Uppdaterad 2018-04-13 14.35

Dela artikeln: