Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Den offentliga pr-notan allt dyrare

Publicerad: 12 Mars 2014, 15:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:44

Byråerna växer, och kommuner och landsting spenderar allt mer på pr-byråer. Nu väcks oro för minskad transparens.


Ämnen i artikeln:

Dagens Samhälle

2012 köpte kommuner och landsting i Sverige pr- och kommunikationstjänster för 200 miljoner kronor från sammanlagt 369 olika bolag, uppger Dagens Samhälle.

Enligt tidningens granskning, som gjorts i samarbete med marknadsanalysföretaget Doublecheck, står landstingen för 74 miljoner kronor av inköpen medan kommunerna står för resterande 126 miljoner.

Totalt står kommuner och landsting för 10 procent av pr-branschens totala omsättning. En andel som ökar, inte minst bland kommunerna.

– Vi märker att kommuner och landsting upphandlar mer och att konkurrensen har blivit tuffare bara det senaste året, säger Anders Wallqvist, vd på Nowa Kommunikation, till Dagens Samhälle.

Nowa Kommunikation toppar listan över offentlig fakturering med 30,7 miljoner kronor under 2012. På andra plats kommer Gullers Grupp med 28,4 miljoner, följt av Prime med 19,7, Aspekta med 12,8 och Krux/Dixie Pr med 12,4 miljner kronor.

Byråernas ökande inflytande har fått forskare att lyfta ett varningens finger. Bo Rothstein är professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, och han menar att en allt mer marknadsorienterad och professionaliserad politik kan leda till minskad transparens.

– Det kan leda till att frivilligengagemanget minskar. Det är också ett problem eftersom det är svårt att utkräva ansvar från den här gruppen. De går inte att rösta bort och de har inget tjänstemannaansvar, säger han till Dagens Samhälle.

Pär Ullrich


Ämnen i artikeln:

Dagens Samhälle

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev