Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Deloitte Digital går in i Sverige – köper Mobiento av Stampen

Publicerad: 28 Maj 2015, 11:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:00

Deloitte Digital köper Stampens andel i digitalbyrån Mobiento.


Ämnen i artikeln:

Mobiento

Dagens Media kunde redan för två veckor sedan berätta att Stampen Media Partner hade för avsikt att sälja Mobiento, för att istället fokusera på sin kärnverksamhet.

Nu kan Dagens Media berätta att köparen är Deloitte Digital.

Deloitte Digital är en del av affärskonsulterna Deloittes globala nätverk och byrån byggdes upp som ett resultat av den digitaliseringstrend som genomsyrar hela samhället.

Deloitte Digital har idag cirka 5 000 konsulter anställda på 16 byråer runt om i världen. Målet är att vara en heltäckande global aktör. Byrån har tidigare köpt exempelvis Übermind i USA och Sydamerikanska Flow.

Köpet av Mobiento är bolagets första steg in på den nordiska digitala marknaden.

– Mobiento har fantastisk kompetens inom sitt område, som vi nu kan erbjuda våra kunder. Dessutom stämmer våra företagskulturer väl överens, säger Royston Seaward, partner i Deloitte Digital.

Han vill dock inte avslöja köpeskillingen.

Samtalen med Mobiento inleddes i slutet av förra året. Deloitte Digital har höga ambitioner för byrån.

– Inom 3-4 år tror jag att vi har fördubblat Mobientos intäkter. Framtiden för alla affärer ligger inom digital tjänsteutveckling.

Just nu finns inga konkreta planer på ytterligare förvärv i Norden.

– Men om något intressant skulle dyka upp så skulle vi så klart titta närmare på det, säger Royston Seaward.

Köpet gör att Mobiento kan bredda erbjudandet inom exempelvis research, analys och innovation.

Mobiento förde även diskussioner med andra potentiella köpare, berättar Fredrik Oscarson, medgrundare och vd för Mobiento.

– Mitt personliga förstaval var hela tiden Deloitte Digital. Vi kommer att behålla vår höga kvalitet, höga kreativa höjd och vårt användarperspektiv, men med starkare muskler. Med Deloitte Digital kan vi nå vår fulla potential och utvecklas med våra kunder.

Mobiento kommer att behålla sitt namn, men med tillägget Deloitte Digital.

LÄS ÄVEN:

Stampen säljer Mobiento

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mobiento

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.