Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Del 3 - Doktor Harry och herr Hurry

Publicerad: 26 Juli 2017, 06:51
Uppdaterad: 27 Juli 2017, 07:55

Daniel Collin, vd på mediebyrån MEC, berättar en historia i fyra delar om den digitala transformationen. Du får följa hur marknadschefen Harry fångas av en digitalisering som inte tar hänsyn till värderingar, men som driver snabba resultat.


På den långa kvasten – och i häpnadsväckande hastighet – for Harry tillsammans med de tre häxorna över en sjö där mängder med simkort låg och skvalpade. Och vid bortersta änden var ett gigantiskt digitalt räkneverk uppfört, som verkade registrera resultatet av auktionerna som pågick.

”Vad är det som händer?”, frågade Harry.

Den första häxan svarade: ”När datorer tar över köp- och säljprocessen via en börs, har vi möjliggjort en auktionshandel där bästa budet vinner.” Den andra häxan fyllde i: ”Samtidigt har vi skalat bort mervärdet av dialogen mellan köpare och säljare. Vilket gör allt betydligt enklare.”

”Men”, harklade sig Harry, ”man kan ju inte ignorera kommunikationens fundamenta?”

Den tredje häxan väste: ”Vi vill ha snabba resultat. Hurry, hurry, Harry, hurry – snabba resultat! Vill du bli kung, så måste gamle kungen dö, tillsammans med sina förutfattade meningar.”

”Döö, dööö, döööö”, väste häxorna. ”Neeeej, neeej, neej, Agnes, hjäälp!” Hojtade Harry som badade i svett när mardrömmens häxor tonade bort och väna Agnes tonade fram, som nu kunde konstatera att makens maniska beteende var på väg att slå över.

Hon hade börjat plugga litteraturhistoria, och inför sitt första projektarbete ”Shakespeares Macbeth och människors inne­- boende ondska” hyrt filmen från 2015 med Michael Fassbender i huvudrollen och magnifika Marion Cotillard som lömska Lady Macbeth. Ett ämne lika intressant som filmen och de tre häxorna som förutspått hur Macbeth skulle mörda gamle kungen och själv usurpera tronen.

Utöver Marion Cotillard, hade häxorna hängt kvar och dessutom bjudit på en tur till programmatic-sjön, där de ständiga auktionerna pågick. Vilket faktiskt fick honom att fundera: Framgången låg kanske i snabba resultat. Och det var väl inget som sa att det skulle gå sämre på lång sikt bara för att man fokuserade på det kortsiktiga? Var trots allt Finkelsteins Fyrverkerier den skänk från ovan som Drömresor behövde för att vända trenden?

Vad hade hänt, hade den digitala transformationen förvandlat honom likt ett elixir som gav en snabbare process, längre räckvidd, och högre marknadsandel?

Hade den gjort Harry till Hurry?

Nå, nu var det dags att dra till jobbet. Och lätt framåtlutad med fokus på mobilen bufflade han sig fram genom horden av medpassagerare på bussen och tunnelbanan. Han lyckades till och med fälla en liten flicka som gråtande togs omhand av sin mamma. Men det bekymrade inte Hurry det minsta, hans tankar gick åt andra håll: Vad får människor att klicka? Vad klickar de på när det gäller resor? Vad skulle kunna få dem att klicka ännu mer? Vad ville han att de skulle klicka på? Kunde han få fler att klicka på ”köpa resa” direkt? Och vad fanns det för något annat som låg före ”köpa-resa-klicket”, som kunde leda vidare till att de köpte en resa?

Han skissade upp en plan som byggde på e-post, sms, retargeting, crm, programmatic, SEA, SEO, affiliate – allt både på desktop och mobilt – och gjorde en enkel grid i vilken han lämnade öppet för målsättningar och uppfyllande för respektive metod, men han hade lyckats nagla de perfekta KPI:erna!

”Jag har det!”, tänkte Harry och kallade teamet till blixtmöte. ”Nu kommer jag be byrån att lägga i en växel. Och det ska vi också göra. Vill styrelsen ha snabbare resultat så ska de få snabbare resultat – okej?” Stina, Miguel och Sonja tittade växlande på Harry och varandra. Vad menade han? Inte helt solklart, men någon form av förändring och tempoväxling var uppenbarligen på gång. Och förändring var ju bra, sa de nästan i kör och nickade till varandra, eftersom det var så man skulle tycka. All förändring är ju bra förändring.

”Okej, Harry”, sa Stina. ”Så vad är det vi ska göra?” ”Vi ska boka av alla kampanjer som rullar, så att vi kan fundera på hur vi bäst investerar vår minskade budget framåt.” ”Men, det vi gör nu går ju bra? För varje krona vi spenderar får vi 10 tillbaka”, sa Sonja. ”Jaja, det är möjligt”, sa Harry, ”men det borde gå att få ännu bättre avkastning.”

”I går fick jag en idé, som kanske kan komplettera”, sade Miguel. ”Jag satt med kundtjänsten, och i ett av samtalen var en kvinna frustrerad över att hon inte hade fått plats på en av utflykterna. Det handlade om en dag på en vingård, som var en dröm som Drömresor inte hade kunnat uppfylla. Och då fick jag en idé om en ny typ av resor, där Drömresor väljer ut ett exklusivt utflyktsmål och bokar 40 platser dit. Och därefter leta efter ett lämpligt hotell och boka upp rum på detta samt 40 flygstolar. Vi vänder på steken, alltså!”

”Briljant!” Berömde Harry, själva utflyktsmålet skulle alltså vara kärnan. På det sättet skulle Drömresor inte bara kunna erbjuda kunder ett exklusivt resmål i sig, utan också garantera att man åkte dit med likasinnade. Vilket gjorde att de kunde ta ordentligt betalt, och där eventet: konstutställningar, konserter och fotbollsmatcher, fokuserades till förmån för platsen.

”Miguel, du är ett geni!”, komplimenterade Harry innan han skrev ett kortfattat mejl till Fredrik Finkelstein i vilket han bifogade den fiktiva planen. Och bad digitale gurun fundera på rimliga målsättningar och budgetestimat. Fan, kanske han rentav skulle kunna få ihop något riktigt bra här! Han avslutade mejlet med: ”Jag är hos er klockan 13.00 och tänker att ni är klara till dess så att vi kan sätta igång!”, tryckte på sänd och stormade mot mötet med Finkelstein.

I god tid blev han hänvisad till konferensrummet, och hällde upp ett glas kolsyrat vatten när han insåg hur hans känslor för Finkelstein hade transformerats sedan första träffen med dem. Och han var nu lika nyfiken som förväntansfull när Fredrik Finkelstein klev upp på sin scen. Det var dags för perfekta performance-planen – och receptet som skulle lösa allt.

Fortsättning följer.

Redaktionen Dagens Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.