Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

De vill sätta stopp för de kreativa pitcherna

Publicerad: 30 september 2011, 04:34
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:55

Nästa vecka presenteras Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråers nya pitchrekommendationer. Men redan i dag kan dagensmedia.se berätta om ändringarna som ska rensa upp i pitchträsket.


Ämnen i artikeln:

Sveriges kommunikationsbyråerSveriges Annonsörer

Dagensmedia.se har i flera artiklar berättat om problematiken med pitcherna, som varit en högt prioriterad fråga både för Komm och för Sveriges Annonsörer. Parterna är nu klara med uppdateringen av de 2,5 år gamla rekommendationerna.

På fredag nästa vecka presenteras resultatet för medlemmarna. Men redan i dag kan dagensmedia.se berätta om innehållet i de nya rekommendationerna.

Max Apéria är byråvalsrådgivare på Sveriges Annonsörer och den som lett arbetet.

– Vi vill inte skrota pitcherna. Vad vi däremot rekommenderar är att våra medlemmar inte arbetar med kreativa pitcher, skisser eller hypotetiska kampanjidéer när de upphandlar byrå, säger han.

Istället för kreativa pitcher förespråkar Komm och Sveriges Annonsörer workshops, referenscase och samtal om strategin.

Målet med de nya rekommendationerna att få till stånd en bättre relation mellan annonsör och byrå.

– En upphandling handlar om att skapa ett förtroende. Vill man skapa ett långsiktigt partnerskap mellan byrå och annonsör, vilket blir mer kostnadseffektivt, måste pitcherna genomföras bättre. Vi vet att 40 procent av samarbetena tar slut inom två år och det är ett stort slöseri med resurser. Detta vill vi sätta stopp för.

Varför har pitcherna inte fungerat tidigare?

– Kreativa pitcher leder till gissningar från byråerna eftersom att det är en konstlad situation. Byrån känner vare sig marknaden, företagen eller personerna men ska ändå komma med en kreativ lösning på problemet. Det gissas helt enkelt alldeles för mycket i vad som är rätt eller fel idé och det är inte vad en upphandling ska handla om.

Gustav Martner är nytillträdd ordförande för Komm. Han beskriver pitcherna som ett "evigt problem".

– Det här handlar inte om att byråerna inte är villiga att lägga ner tid på att vinna sin kund, men det är dumt att tro att det optimala i en pitch är att arbeta fram en referenskampanj. Det är mycket bättre att använda tiden till att lära känna varandra, säger han och fortsätter:

– De kreativa pitcherna bygger in en massa konstiga idéer. Målet med de nya rekommendationerna hitta kärnan i upphandlingen och det är ju annonsörens behov.

Kommer det här lösa problematiken?

– Ja, jag tror att det här åtminstone blir genombrottet för att vi ska kunna lösa problematiken och göra alla parter nöjda. Poängen är att vi slutar diskutera huruvida vi ska ha betalt eller inte eller om vi ska göra mycket eller lite i pitcherna. Nu lägger vi det åt sidan och hittar varandra istället. Med de nya rekommendationerna siktar vi på att göra alla nöjda och jag tror att det här kan bli den stora förändringen som alla väntat på.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News