Få hela storyn
Starta din prenumeration
Byråer
Publicerad: 6 April 2018, 06:05
Uppdaterad: 6 April 2018, 06:18
Bronsstatyn "Fearless Girl" av konstnären Kristen Visbal.
"Fearless girl" toppar listan över kampanjer som rankas högst i The Good report.
The Good report hyllar de kampanjer som syftar till någon form av socialt ansvar och som lyfter sociala eller miljömässiga problem. Rankningen är ett samarbete mellan Gunn report och ACT Responsible.
Totalt har 1045 kampanjer skapade av 680 byråer för över 850 annonsörer från 80 länder utvärderats för att få fram de som rankas högst.
På topp-40-listan över de mest framgångsrika kampanjerna när det kommer till att främja en god sak återfinns två svenska byråer, nämligen Ingo och RBK.
RBK placerar sig som nummer 17 på kampanjlistan för kampanjen Östersjöprojektet/Åland Index för Ålandsbanken. Ingo placerar sig som nummer 22 med "The swedish number" för Svenska turistföreningen.
RBK kniper även en 17:e plats på topp-25-listan över de mest framgångsrika byråerna.
De mest framgångsrika kampanjerna som främjar en god sak 2017:
#1 Fearless Girl, McCann New York – State Street Corporation#2 Switch it off, Ogilvy Germany, Berlin – Amnesty International#3 Meet Graham, Clemenger BBDO Melbourne – Transport Accident Commission#4 Evan, BBDO New York – Sandy Hook Promise#5 The First Braille Smartwatch, Serviceplan Germany – Dot Incorporation
De mest framgångsrika byråerna som främjar en god sak 2017:
#1 BBDO New York – USA#2 McCann New York – USA#3 Ogilvy Berlin – Germany#4 Clemenger BBDO Melbourne – Australia#5 Serviceplan München – Germany
De mest framgångsrika nätverken som främjas en god sak 2017:
#1 BBDO Worldwide#2 FCB Worldwide#3 McCann Worldgroup#4 Ogilvy & Mather Worldwide#5 Young & Rubicam Group
De mest framgångsrika varumärkena som främjar en god sak 2017:
#1 Amnesty International#2 WWF#3 UNICEF#4 Red Cross#5 Greenpeace