Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

De tävlar om att marknadsföra Norden

Publicerad: 25 Oktober 2016, 06:55
Uppdaterad: 25 Oktober 2016, 06:55

Hundratals nordiska byråer har velat ta fram Nordens varumärke. Absolut störst intresse har svenska byråer visat.


Ämnen i artikeln:

Gullers Grupp

I måndags blev det känt att bland annat  pr-byrån Gullers Grupp har prekvalificerat sig i Nordiska Rådets stora pitch om uppdraget att profilera Norden. Detta skriver Kampanje.

Gullers Grupp deltar som en del av en byråallians som kallar sig "We are North".

Konstellationen består av sju byråer från alla nordiska länder, förutom Island. Danska Lead Agency, 1508 och Etypes, norska pr-operatörerna, svenska Gullers Grupp samt Mediacom.

Det Nordiska ministerrådet har en budget på dryga 6,5 miljoner svenska kronor, för projektet som går under namnet  "The Nordics". Uppdraget  för byråerna är bland annat att få fart på nordisk turism och export.

– På sikt ska arbetet med profileringen medföra mer export av nordiska varor, väcka kunskap om norden, öka investeringarna och få hit få fler turister, säger Tobias Grut, Nordiska ministerrådets varumärkeschef, till Kampanje.

Att sprida den nordiska modellen, ingår också i planerna:

­– Allt från hur vi planerar arbetslivet, till jämställdhet och välfärdssystem, vill vi dela med oss av till resten av världen.

Förutom "We are the North", har följande byråer och allianser prekvalificerat sig i pitchen:

– Brooklyn Brothers & Íslenska, Mensch, AREA9, Ole Lund og BIG Architects– Perfect Fools/hasan & partners– Prime Public Relations

Många byråer har givit sig in striden om att få marknadsföra Norden. Ministerrådet uppger att över 100 nordiska byråer har varit involverade i processen. Även byråer i Tyskland, USA och England har varit intresserade men absolut störst intresse har Sverige och svenska byråer visat, enligt Tobias Grut.

Hos byråerna och allianserna som är kvar i pitchen, har Nordiska ministerrådet lagt vikt vid de olika teamens erfarenheter och individuella kompetenser. Speciellt viktig har förståelse för "nordiska värderingar samt nordisk och internationell erfarenhet i tidigare case", varit. Liksom förståelse för politiska processer.

I slutet av november ska byråerna lämna sina förslag, och i december avgörs det vem som vinner uppdraget.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Gullers Grupp

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.