Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

"De som gör något exponeras"

Publicerad: 4 Juli 2017, 14:55
Uppdaterad: 13 April 2018, 14:11

Bild 1/3  Jessica Bjurström på scen. Foto: Alexander Donka

ALMEDALEN 2017. Komms vd, Jessica Bjurström, om varför det är viktigt att våga kommunicera kring hållbarhet.


Ämnen i artikeln:

Jessica BjurströmKommAlmedalen

Förbundet för Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm, höll under Almedalen ett seminarium om näringslivets kommunikation kring hållbarhetsarbete och diskuterade framgångsfaktorer, fallgropar och effekt.

När man pratar om hållbarhetsarbete brukar man prata om ESG – environment, social och goverment, säger Komms vd Jessica Bjurström till Dagens Media.

– Vi vet hur viktigt det är att kunna prata om det arbete som företag gör kring hållbarhet. Det är viktigt för att få folk att sluta upp kring det.

Eftersom det kan vara svårt att kommunicera kring insatserna man gör på området som företag, riskerar många att istället strunta i lyfta det. Bra förebilder och exempel att sträva efter riskerar därför att inte bli lika många som de kunde bli.

– Många blir ”silent partners” till hållbarhetsarbete, de som lyckas kommunicera kan bli stora vinnare.

Samtidigt är det inte helt riskfritt.

– Det är en klassiker att de som gör något exponeras och öppnar också upp för kritik medan de som inte gör något eller kommunicerar att de gör något får mindre kritik, säger hon och fortsätter:

– Min erfarenhet när jag har jobbat med välgörenhetsgalor för TV4 och samlade in pengar, då kom det som ett brev på posten kritik om varför vi inte skänker reklamintäkterna också.

Ett exempel där ett företag ville visa hur väl de arbetar med hållbarhet men som, när de väl tog ut det i en kampanj, mötte kritik är Gina Tricot. Flera har bland annat beskyllts för kulturell appropriering. En av de som reagerade var Moa Ekstrand, masterstudent i mänskliga rättigheter, debattskribent och kommunikatör.

– Det är fantastiskt att företag börjar jobba med hållbarhet på olika sätt men man behöver akta sig för att gå för hårt fram, säger Moa Ekstrand från scenen.

Jessica Bjurström menar att det är viktigt för företag att lägga till ett ”C” som i ”commmunication” när man vill att ens företag ska genomsyras av sitt hållbarhetsarbete. Samtidigt var den röda tråden under seminariet att det är viktigare att våga kommunicera kring sin hållbarhet än att inte göra det alls.

– Jag tycker att man ska vara under lupp, det gör att vi sträcker på oss, men det måste också finnas rimliga förväntningar, så att vi inte skrämmer bort de som vill jobba med hållbarhet.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev