Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

De ska bygga guldägget

Publicerad: 23 November 2011, 07:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:49

Komm delar kommunikationsuppdraget för Guldägget på fyra byråer i år. Dagens Media kan avslöja vilka byråer som dragit vinstlotten.


Ämnen i artikeln:

Sveriges kommunikationsbyråerJessica BjurströmKommGuldägget

Sveriges Kommunikations­byråer har de senaste åren arbetat hårt för att gå från att vara reklamförbund till att bli kommunikationsbranschens företagarorganisation.

Det ska avspegla sig i årets organisation bakom Guldägget.

– För första gången jobbar vi med en fyrklöver av byråer. Som tidigare har vi en byrå för tonalitet och kommunikation och en eventbyrå, men nu tar vi också in en designbyrå och en pr-byrå i arbetet. Ambitionen är att höja professionaliteten, säger Jessica Bjurström, vd för Komm.

Dagens Media kan berätta att Great Works tar över som kommunikationsbyrå med Ted Persson som cd, efter fjolårets CP+B Europe. Komm väljer också Baluba som eventbyrå efter ett femårigt sam­arbete med Minnesota.

– Vi använde våra färska branschrekommendationer för eventupphandlingen och kom fram till att Baluba, med Peter Settman som cd, passade oss bäst, säger Jessica Bjurström.

Två av Komms styrelsemedlemmar tar också plats i fyrklövern. Designbyrå-uppdraget går till Ohlson Smith med cd Barbro Ohlson Smith, som stod bakom designprogrammet för Guldäggets 50-årsjubileum. JMW Kommunikation med vd Björn Mellstrand blir tävlingens pr-partner.

– Vi har ungefär lika stor budget i år, men den omfördelas på fler. Alla fyra byråer får betalt, men det är till stor del ett pro bono-uppdrag, säger Jessica Bjurström.

Alla samarbeten avser till en början bara Guldägget 2012. Guldäggsgeneralen Maja Siösteen leder Guldäggets nya styrgrupp.

– Varje år har vi självklart som mål att öka antalet inskickade bidrag, men inför nästa år är det minst lika viktigt att få in byråer som aldrig tävlat förr och då gärna från hela Sverige, säger hon.

Guldäggsnytt nästa år

Guldäggsgalan är för första gången en tisdag - den 17 april nästa år på Stockholm Waterfront.

Guldäggets styrgrupp består av Komm och representanter från fyra byråer: Maja Siösteen, Komm; Ted Persson, Great Works; Peter Settman, Baluba; Björn Mellstrand, JMW och Barbro Ohlson Smith, Ohlson Smith.

Nytt på kategorisidan: Interaktiv-kategorin döps om till digitalt. Vid sidan om det övergripande guldägget ska juryn numera dela ut ett silverägg i varje underkategori inom digital och design. Tidigare kunde de välja att dela ut mellan ett och fem silverägg, som inte var knutna till någon underkategori.

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev