De kan vinna Young Lions

2016-03-15 12:03  

Sex olika bidrag tävlar om att få åka till Cannes Lions.

Den svenska uttagningen till Young Lions är igång. Totalt har sex bidrag i tre olika kategorier nu nominerats.

Vinnarna i den svenska uttagningen, som arrangeras av Komm och Getty Images, får åka till Cannes och där tävla mot unga kreatörer från hela världen.

Årets uppdrag i den svenska uttagningen är att ta fram en kampanj för Fältbiologerna.

Young Lions är en tävling för kreatörer under 30 år. Tävlingen är en del av Cannes Lions.

SAMTLIGA NOMINERINGAR

Design

Tobias Rehnvall och Ida Sjöstrand, Silver.

Bidrag: Grafisk identitet Fältbiologerna 2016

Bidragsbeskrivning: Med denna identitet vill vi lyfta fram Fältbiologernas dualistiska förmåga, att både kunna zooma in på enskilda naturliga fenomen samtidigt som man kan zooma ut och omsätta kunskapen i ett större perspektiv. Hur det man ser och studerar påverkar vårt samhälle, vår omvärld och vår miljö i stort. Helt enkelt, konsten att sätta allt i ett klarare och naturligare perspektiv.

Andreas Johansson och Lukas Klepke, FCB Fältman & Malmén

Bidrag: Fältbiologerna ny grafisk identitet

Bidragsbeskrivning: Inom Fältbiologerna samlas många olika hjärtefrågor, kamper och viljor. Utåt sett har många generellt en felaktig och daterad bild av vad organisationen gör - och för vem. Vi ger fältbiologerna en gemensam symbol att sluta upp kring och har tagit fram en berättande identitet som fokuserar på känsla och handling. Vi vill stärka Fältbiologerna som en tydlig avsändare utåt och visa på en samlad kraft stark nog att förändra världen.

 

Cyber

Fanny Svensson och Alexander Rehnby, Saatchi & Saatchi

Bidrag: @klimatet – Naturens röst i miljödebatten

Bidragsbeskrivning: Fältbiologernas payoff är Ute i naturen - Inne i miljödebatten. Därför låter vi dem stå bakom ett initiativ där naturen får en egen röst i miljödebatten. Med hjälp av klimatdata från SMHI skapar vi ett instagramkonto som fungerar som en enkel nyhetskanal där naturen själv uppdatera om klimatförändringar och ökar kännedomen om vad Fältbiologerna jobbar för. 

Sam Englund, Damn Good Agency och Sophia Lavasani, Essen International

Bidrag: Sekvoja4President

Bidragsbeskrivning: Sekvoja4President är en social media kampanj med syfte att väcka nyfikenhet och skapa engagemang för miljöfrågor, samtidigt som det blir tydligt för allmänheten vilka Fältbiologerna är.

 

PR

Didrik Persson och Jens Johnsson, Wenderfalck

Bidrag: If You Snooze We Lose

Bidragsbeskrivning: 'If You Snooze We Lose' är en väckarklocka som på ett oväntat och roligt sätt för fram ett viktigt budskap till allmänheten och opinionsbildare. Fältbiologernas målgrupp har hög kännedom om globala problem så som växthuseffekten, men sämre koll på att den svenska naturen är hotad av t.ex skogsskövling. Genom att föra in de svenska miljöhoten i målgruppens vardag får vi dem att förstå och reflektera över att vår svenska natur är hotad och att Fältbiologerna behöver deras miljöpolitiska engagemang för att rädda den. Aktiviteten möjliggör en rad samtalsytor där Fältbiologerna kan föra fram det som är viktigast för dem. Med kampanjen visar Fältbiologerna att de är en ung- och modern organisation som vågar tänka annorlunda. 

Johanna Johansson och Erik Ström, Round and Round

Bidrag: Märkt för livet

Bidragsbeskrivning: I kampanjen "Märkt för Livet" gör vi Fältbiologerna till avsändare för en tillfällig tatueringsstudio, där allt bläck är skapat av beslagtagna tjuvjägarvapen och redskap. Det låter människor göra en livslång märkning på sig själva för att visa sitt stöd för det fortsatta livet i skogen.

Årets jury

Calle Sjönell, Chief Creative Officer MullenLowe Brindfors

Catrin Vagnemark, Creative Director, BVD

Karin Schollin, partner och Key Account Manager, Prime

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt