Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

De kan vinna Årets Designköpare

Publicerad: 24 oktober 2017, 09:19
Uppdaterad: 24 oktober 2017, 09:19

Det nyinstiftade priset Årets Designköpare hyllar beställare av grafisk design. Tre beställare är nominerade.


Ämnen i artikeln:

Komm

Det är Komm som, tillsammans med organisationens Varumärkes- och design-grupp, tagit initiativ till den nya utmärkelsen.

Syftet med priset är att belöna beställare bakom arbeten som ”visar på mod, nytänkande och affärsstrategisk framgång inom grafisk design”. 

Priset delas ut i morgon, onsdag. De nominerade är Anna Smitterberg, Libero, Peter Kjellberg, Dometic Group och Hanna Brogren, Stockholm stad.

Juryn leds av Barbro Ohlson Smith, Founder & Creative Director, Ohlsonsmith (ordförande). Övriga jurymedlemmar är: Bjarne Otterdahl, CEO, Identity Works Daniel Teame, COO, Essen Diana Uppman, CEO & Partner, BVD Erik Lidsheim, Brand Strategist & Founder, Söderhavet Hedvig Zubor, CEO & Partner, Amore Niklas Dahl, Strategy- and Insight Director, Silver Oskar Lübeck, Executive Creative Director, Bold.

Juryns motiveringar till nomineringarna

Anna Smitterberg, Libero

Med stort mod och känsla för samtiden har Anna Smitterberg på Libero tagit fram en förpackningsdesign som inte bara utmanar de konkurrerande blöjföretagen, utan också tar ett steg bort från den tillrättalagda och stereotypa värld som dominerar hela babykategorin – och istället bejakar mångfald och olikhet. Enklare sagt än gjort. Inte minst i en global organisation där synen på vad som är ”normalt” föräldraskap varierar stort.

Fokus har varit att lyfta fram en verklighet som alla sorters familjer, barn och föräldrar kan relatera till oavsett var man kommer ifrån, hur man ser ut, eller i vilken familjekonstellation man lever i. Det är modigt, nytänkande och progressivt. Anna Smitterberg kommer genom sin passion för positiv förändring bana väg för, och inspirera, många andra.

Peter Kjellberg, Dometic Group

Att lyckas förvandla ett svenskt produktorienterat företag med fler än 15 olika varumärken världen över, till ett (1) sammanslaget, kundorienterat och attraktivt varumärke kräver inte bara passion och hårt arbete, det kräver också stort mod, stark vilja och visionärt tänkande.

Peter Kjellberg har lyckats få hela organisationen, produktutvecklingen, marknadskommunikationen och försäljningsarbetet att utgå från en och samma varumärkesidentitet, vilket har bidragit till ökad försäljning och en gemensam, stark företagskultur. En identitet är som vi alla vet inte starkare än sin svagaste länk, och där har Peter Kjellberg med sin förståelse för processen och långsiktigt tänkande byggt en kedja som inte har några svaga punkter. 

Hanna Brogren, Stockholm stad

Precis som vilket stort svenskt varumärke som helst, är också Stockholms stad ett varumärke. Ett varumärke som måste vårdas, utvecklas och kommuniceras till sina invånare. Alla olika verksamheter måste kännas som en enhet, kommunikationen måste vara relevant och engagerande, och den grafiska identiteten tydlig och personlig. Hanna Brogren har genom sitt arbete lyckats med allt detta. Inte minst med implementeringen, som är ett jätteprojekt. Designen ska genomsyra och möta en stad med över en miljon invånare. Att därutöver med mycket energi och en positiv attityd förankra arbetet internt i en stor organisation är imponerande.

Hanna Brogren har med integritet och passion genomfört ett varumärkesarbete som inte bara syns i Stockholm, utan också gjort att stockholmarna upplever en mångsidig stad i världsklass genom ett personligt och gemensamt tilltal i alla verksamheter.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Komm

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.