Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

De får dela på Nordkoms miljoner

Publicerad: 12 November 2015, 09:00
Uppdaterad: 8 Mars 2016, 11:09

Friendsbyråernas tre storägare Magnus Widgren, Arvid Svanvik och Pär Roosvall får tillsammans 33 procent av aktierna i Nordkom.


Ämnen i artikeln:

Scholz FriendsNordkom

Dagens Media kunde idag berätta att Friendsbyråerna Scholz & Friends, Friends & Tactics, Friends & Insights och Parapix köps upp av det First North-noterade bolaget Nordkom.

Köpeskillingen består av både kontanter och aktier. Nordkom betalar 15 miljoner kronor kontant, varav 8 miljoner ska betalas direkt när affären slutförs. Det väntas ske efter en extra bolagsstämma i Nordcom den 15 december. 7 miljoner kronor ska betalas "genom revers, reglering av en internskuld till Scholz & Friends om högst 4,7 miljoner kronor samt av 9 243 963 nyemitterade aktier i Nordkom" till ett värde motsvarande cirka 17 miljoner kronor.

Säljare är Friendsbyråernas tre storägare Magnus Widgren, vd, Arvid Svanvik, cd, och styrelseordföranden Pär Roosvall.

Trion äger 100 procent av Scholz & Friends, 70 procent av Friends & Tactics, 50 procent av Friends & Insights och 20 procent av Parapix, som de nu alltså säljer till Nordkom.

Strålfors kvarstår som ägare till 30 procent av Friends & Tactics, Magnus Widgrens bolag MWM Group blir kvar som ägare till 50 procent av Friends & Tactics. Ägarandelen på 80 procent i Parapix stannar kvar hos de medarbetare som är delägare.

Magnus Widgren, Arvid Svanvik och Pär Roosvall får tillsammans en ägarandel på 33 procent i Nordkom och blir därmed de största ägarna i den nya koncernen.

Nordkom äger idag produktionsbolaget Done med kunder som Telia, L’Oréal och Riksbyggen.

– Vi ser ett stort tryck på den typ av affär som Done har idag. Produktionserbjudandet är inte det som min organisation är bäst på idag, men det är Done bäst i Sverige på, säger Magnus Widgren till Dagens Media.

– Vi vill ständigt utvecklas och lära oss nya saker och lyssna på vad uppdragsgivarna faktiskt vill ha. Nu vill jag bygga ett nytt hus med en enad vision framåt.

All personal ska följa med i till den nya koncernen. Byråerna kommer att kvarstå som separata varumärken.

Parterna träffades första gången i maj i år, berättar Magnus Widgren.

– Vi har en tydlig koppling mellan bolagen, men inga gemensamma kunder. Så det var väldigt lite frågetecken genom hela resan.

LÄS ÄVEN:

Scholz & Friends sväljs av Nordkom

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Scholz FriendsNordkom

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.