Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

DDB Worldwide årets bästa globala byrå

Publicerad: 17 December 2012, 05:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:01

DDB Worldwide har utsetts till årets internationella reklambyrånätverk av Campaign Magazine.


Ämnen i artikeln:

DDB Stockholm

Nätverkets storsatsning i årets Cannes Lions, som Dagens Media rapporterade om i juni, gav resultat. 79 lejon blev det, fördelat på 27 kontor i 23 länder. Detta anges som den främsta orsaken till att DDB tog hem utmärkelsen Agency Network of the Year av Campaign Magazine. DDB Stockholm stod ensamt för en tiondel av vinsterna i Cannes Lions.

DDB Stockholms jobb för Försvarsmakten och McDonald’s och att man lyckades vinna Electrolux-kontot för Europa och Asien har lyfts fram som exempel på nätverkets framgångar under året. Projektet "Vem bryr sig?" för Försvarsmakten tas upp som en av DDB Worldwides mest kreativa kampanjer under året.

- Under lågkonjunkturen ser vi två stora trender i uppdragsgivarnas beteende: ökad centralisering och ökad efterfrågan på integrerade koncept. Man gör alltså färre, men större, kampanjer. Vi har lyckats anpassa oss ganska bra till detta. Arbetet med Försvarsmakten är ett exempel på superintegrerat koncept, och för kunder som McDonald’s formerar vi oss med de andra nordiska kontoren, precis som vi gör internationellt med exempelvis Electrolux och Vattenfall, säger David Sandström, vd på DDB Stockholm i ett pressmeddelande.

Dessutom har byråns verksamhet i Storbritannien förbättrats och utvecklingen i Kina är stark.

Näst bästa byrånätverk blev Ogilvy & Mather, som tagit över Philips globala reklamkonto och vars Shanghai-kontor vann Grand Prix i Cannes Lions Outdoor-kategori för sin Coca Cola-kampanj Coke Hands.

Sofia Hvenström

Ämnen i artikeln:

DDB Stockholm

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.