Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

DDB vill locka tillbaka modeföretagen

Publicerad: 29 september 2010, 07:39
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:37

DDB drog nyligen igång affärsområdet "Look", som ska samla byråns kompentens inom livsstil och mode. Den första kunden är Indiska.


Samarbetet smygstartades i somras och parterna har sedan dess jobbat fram en ny kommunikation. Denna vecka rullar Indiska ut en kampanj i framför allt butik, men också i print.

– Bild och grafiskt uttryck är väldigt viktigt för den här typen av kunder, säger Tove Langseth, ad på DDB, och fortsätter:

– Vi vill fokusera mindre på Indien som land och istället låta kläderna bli en del i en urban livsstil.Då blir det något fler kan gilla och ta till sig, säger Tove Langseth.

Indiska har en gång jobbat med King, men har den senaste tiden - likt många andra modeföretag - anlitat frilanskreatörer. DDB:s nya affärsområde Look är ett försök att locka tillbaka mode- och livsstilsföretagen till byråvärlden.

– Vi är ganska många på DDB som har erfarenhet av den här typen av uppdrag. Vi känner att vi kan ha det lilla teamets rörlighet, men med den stora byråns resurser i ryggen. Med ett litet frilansteam kan det vara svårt att hålla ihop en helhet och utveckla varumärket över tid, säger Tove Langseth.

DDB Look leds av Tove Langseth och Katti Berg.

Byrån har den senaste tiden skapat ett fleral nya affärsområden, som DDB Design och DDB B2B.

– Vi har aldrig velat driva flera byråer i byrån i form av dotterbolag utan har velat ha all verksamhet i samma bolag. Men vi vill förtydliga vårt erbjudande inom de områden där vi har mycket kompetens, säger DDB:s cd Andreas Dahlqvist.

Martin Schori

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev