DDB Stockholm jagar kvinnor

Byrån vill ha en mer jämställd könsfördelning bland de anställda – kör en riktat rekryteringsdrive.

Under Cannes Lions förra året var fjorton av sexton juryordförande män.

Efter Guldäggsgalan förra veckan var smolket i Komms vd Jessica Bjurströms glädjebägare att en förkrossande majoritet av pristagarna uppe på scenen var män.

På DDB Stockholm är 75 procent av kreatörerna män. Det vill byrån nu ändra på genom en rekryteringsdrive, där de enbart letar efter kvinnliga kreatörer.

– Vi är alltid på jakt efter de bästa talangerna, och personligheten är alltid avgörande. Men nu vill vi även att fler kvinnor jobbar hos oss, och vi pratar därför med flera mycket duktiga kvinnor. Jag tror inte att det har varit något direkt problem att vi har fler män än kvinnor, men det är bra att försöka ha det jämställt, säger Jerker Fagerström, creative director vid DDB, till Dagens Media.

Hur kommer det sig att ni har slagsida åt männen hos er?

– Att det går en tjej på tre killar istället för 50/50 har inte att göra med något uttalad uppfattning eller så. Utan snarare handlar det nog mycket om slump.

Hur går den här rekryteringsdriven?

– Det går ganska bra och det är fantastiskt kul att träffa alla dessa skickliga kreatörer. Vi är inte färdiga med detta ännu så jag kan inte ge dig något namn så här nu på rak ram.

 

Publicerad 2014-05-02 06.43Uppdaterad 2015-12-06 12.39

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: