Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

DDB spränger 100-miljonersvallen

Publicerad: 22 Juni 2011, 13:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:06

DDB Stockholms intäkter skjuter i höjden och byrån levererar 20 miljoner kronor i vinst, kan dagensmedia.se berätta.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmNiclas Melin

DDB Stockholm har under flera år skördat stora framgångar på det kreativa planet. Bland annat vann byrån ett Grand Prix i "reklam-VM" i Cannes förra året för sin kampanj Rolighetsteorin.

En ganska kraftfull expansion – där DDB under fjolårets fjärde kvartal anställde 27 personer – har också genomförts.

Byråns färska bokslut, som igår registrerades hos bolagsverket, visar att DDB Stockholms intäkter har skjutit i höjden under 2010.

Omsättningen landar på 235,6 (167,3) miljoner kronor.

Byråintäkten spränger 100-miljonersvallen med råge och skrivs till 111,8 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 86,1 miljoner kronor året innan.

Byråns lönsamhet förbättrades också. Men inte i riktigt lika hög grad som intäkterna. Rörelseresultatet ökade från 14,8 till 17,6 miljoner kronor.

Före skatt landar resultatet på 20,2 miljoner kronor – en ökning med 3 miljoner kronor jämfört med 2009.

Hela vinsten stannar i byrån.

Till följd av att byrån rekryterat ett stort antal medarbetare ökade personalkostnaderna från 55,9 till 73,5 miljoner kronor.

2009 var DDB Stockholm i snitt 78 anställda. Samma siffra 2010 är 96. Även sett till kostnad per anställd har utgifterna ökat något.

Värt att notera är att könsbalansen på byrån förändrats drastiskt. Från att ha bestått av 65 procent män 2009 är DDB nu en kvinnodominerad byrå. Bara 40 procent av styrkan var av manligt kön 2010.

Dagensmedia.se söker DDB Stockholms vd Niclas Melin.

Läs Dagens Medias stora reportage om DDB:s resa – från uträknad rest av Paradiset – till dagens framgångar i DM Plus.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmNiclas Melin

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.