Byråer
DDB:s kunder investerar mest
Publicerad: 24 februari 2012, 06:45
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:31
Reklambyrån DDB har Sveriges mest reklamintensiva kunder. Det visar en granskning från konsultföretaget Indikat.
Indikat har granskat hur mycket byråernas tio största kunder investerar i medier. I topp hittar vi DDB Stockholm vars tio största kunder köpte medier för drygt 2,8 miljarder kronor brutto förra året. En ökning på 23 procent jämfört med 2010.
På byråns kundlista hittar vi bland annat storannonsörer som McDonalds, Media Markt, Telia och Volkswagen.
Samtidigt ligger DDB tvåa, efter Forsman & Bodenfors, på listan över byråer som fått flest priser och nomineringar i Guldägget, Cannes Lions, 100-wattaren, One Show och Eurobest.
Indikat drar slutsatsen att många reklamintensiva kunder skapar förutsättningar för kreativitet, samtidigt som en hög kreativitet drar till sig stora kunder.
Ny på listan är mediebyrån MEC. Byråns tio största kunder köpte medier för 2 miljarder kronor brutto förra året. Enligt Indikat har byrån dessutom de längsta kundrelationerna på topplistan. MEC:s uppdrag varar i snitt hela 9,6 år.
Enligt Indikat ökar topplistans byråers kunder medieköpen dubbelt så snabbt som övriga marknaden.