Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

David Orlic: "Jag visste inte vad en copywriter var"

Publicerad: 6 juni 2015, 07:47
Uppdaterad: 13 september 2016, 12:19

David Orlic är ny ordförande för Komm. För Dagens Media berättar han om tiden som nybliven förälder, hur förortsungdomar ska ta sig in i branschen och varför påve Franciskus är en av världens bästa kommunikatörer.


Ämnen i artikeln:

KommVolontaire

David Orlic har varit ordförande för Komm i drygt en vecka. Samtidigt är han nybliven förälder och pappaledig.

– Att kunna vara föräldraledig i 10 månader är ett enormt privilegium. Jag är extremt tacksam för varje dag i sandlådan. Det är första gången på 10 år som jag inte jobbar dygnet runt, och första gången på lika länge som det finns utrymme i huvudet för nya idéer. När Aldo sover middag passar jag på att skriva ner dem, säger David Orlic till Dagens Media och fortsätter:

– Vi har två barn i familjen, men det är min första bebis. Så himla rolig! Han har en komisk timing som brukar ta decennier att uppnå. Just nu ägnar han större delen av sin vakna tid åt att klättra på allt och skrika ”ÖH!” på olika platser för att prova akustiken.

En av de största utmaningarna som David Orlic ser med sitt nya ordförandeskap i Komm är att kommunikationsbranschen måste breddas ännu mer.

– Det är ingen hemlighet att vi behöver jobba för ökad jämställdhet och bredare representation. Där har Komm under Jessica Bjurströms och Gustav Martners ledning gjort ett fantastiskt jobb, men mycket arbete återstår.

Han säger att flera initiativ till ökad jämställdhet har tagits under de senaste åren. Som exempel nämner David Orlic bland annat de stipendier som Berghs har instiftat för att sänka trösklarna för de som vill ta sig in i brancshen samt de opinionskampanjer som har genomförts för att få byråer att arbeta med fler kvinnliga regissörer.

– Idag går vi miste om alltför mycket affärskritisk kunskap och erfarenhet. Vill vi öka vår lönsamhet måste vi öppna upp branschen för människor med olika bakgrunder och perspektiv. Vi måste bland annat bli bättre på att locka talang från andra branscher, säger han och fortsätter:

– Det är ingenting som Komm kan göra på egen hand utan något alla vi som driver byråer måste göra tillsammans. Många små initiativ gör stor skillnad. Samtidigt går förändring tyvärr aldrig så fort som man själv vill. Det tar tid att ändra strukturer och kräver ödmjukhet inför uppgiften. Det handlar inte om att putsa siffror på kort sikt eller att tillsätta enskilda personer på enstaka tjänster för att rädda sitt eget arsle.

I nästa vecka sjösätter han kommunikationsprojektet "Stockholm Open" tillsammans med Lamin Sonko på Jung och nyblivna frun Maja Bredberg på Forsman & Bodenfors. Projektet är ett samarbete mellan Stockholms stad, Nacka kommun och näringslivet. Syftet är att ge ungdomar från ytterstadsdelar sommarjobb på "några av landets främsta kommunikationsbyråer".

– Om man, som jag, växer upp i ett miljonprogram i en arbetarklassfamilj är det ofta så att man inte ens vet om att det går att jobba med kommunikation. Jag hade ingen aning om det förrän jag var 20 år gammal och en vän tipsade mig om Berghs, säger han och fortsätter:

– Jag visste inte vad en copywriter var eller att en skola som Berghs existerade. Under hela grundskolan kände jag ingen vars föräldrar jobbade med kommunikation överhuvudtaget. Jag tror att fler har den erfarenheten. Det kan vi förändra på relativt kort tid med projekt som Stockholm Open.

Inför årets Guldäggsgala startade Guldäggskampanjen "Vem får synas i svensk reklam?". Kampanjen, som var framtagen av Volontaire som David Orlic har varit med och grundat, lyfte fram människor som vanligtvis inte får synas i svensk reklam och fick en del kritik. Bland annat av reklamforskaren Raoul Galli som kallade satsningen för "ren opportunism".

Samtidigt hyllades den på sociala medier och utställningen "Vem syns?", som ordnades i Hötorgets tunnelbana, besöktes av bland andra barn-, äldre- och jämställdhetsminister Åsa Regnér (S).

– Ingen Guldäggskampanj har någonsin fått så mycket uppmärksamhet från vår egen bransch och så mycket positiv respons från människor utanför branschen. Bra kommunikation driver en fråga och vågar ta ställning, säger David Orlic och fortsätter:

– Jag tycker inte att vi fick särskild hård kritik från branschen i stort. Däremot fick vi många att diskutera frågan om vem som får synas i svensk reklam. Utställningen besöktes av många som vanligtvis inte har tillträde till vår bransch. Sedan är det alltid någon som blir upprörd och den som är argast tar också mest plats. Hejarop gör sig inte lika bra som debattartiklar. Det är så nyhetsmedier fungerar.

Varför fokuseras det så otroligt mycket på Guldägget?

– Guldägget som tävling och återkommande samtal är ett tydligt värde av att vara medlem i Komm. Det har gjorts ett jättebra jobb med att sprida guldäggsvernissaget till 11 städer. Nätverksaspekten och kunskapsspridningen är också en viktig del av medlemskapet. Och så har vi den juridiska rådgivningen som är väldigt uppskattad. Många branscher behöver någon sorts samlingspunkt och ett evenemang där man både kan blicka tillbaka och se framåt – oavsett om man jobbar med film i Hollywood eller driver en startup i Stockholm.

Vad tycker du själv om för sorts reklam?

– I Sverige har Oatly gjort ett otroligt jobb med att förändra vår syn på mjölkkonsumtion. Deras senaste samarbete med Way Out West är otroligt smart i all enkelhet, säger David Orlic och fortsätter:

– Frågar du mig om riktigt bra kommunikation så måste jag nämna katolska kyrkans utveckling de senaste två åren. Påve Franciskus är en extremt duktig kommunikatör och har snabbt blivit en internationell röst för fred och emot fattigdom. Han har tagit ställning i miljöfrågan, medlat fred mellan USA och Kuba samt öppnat duschutrymmen och frisörsalong i Vatikanen för hemlösa. Det är ett imponerande jobb.

Lyssna på David Orlics lördagslista här:

<iframe src="https://embed.spotify.com/?uri=spotify%3Auser%3Adagensmedia%3Aplaylist%3A3Rlj9EkJLOPuKfpsPUZkjl" width="300" height="380" frameborder="0" allowtransparency="true"></iframe>

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

KommVolontaire

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev