Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Därför höjer Westander timpriset

Publicerad: 9 September 2014, 07:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:29

Pr-byrån Westander höjer sitt timpris från 1 800 kronor till 2 100 kronor exklusive moms. Det är en ökning på 17 procent.


Syftet är att kunna höja lönerna på byrån samt att kunna anställa fler konsulter.

– Vi har god lönsamhet och rekordintäkter under första halvåret. Genom att höja timpriset just nu skapar vi utrymme för lönehöjningar utan att underminera lönsamheten. Westander ska inte konkurrera med lågt pris, utan med hög kvalitet och nöjda uppdragsgivare, säger vd:n Patrik Westander till Dagens Media.

När höjde ni priset senast?

– Prishöjningen är den första förändringen av timpriset på fyra år. Westander har som mål att tillhöra topp tre i lönekostnader per anställd bland de stora pr-byråerna.

Hur tror du det här kommer tas emot bland era kunder?

– En prishöjning är förstås alltid ett trist besked. I går mejlade jag personligen till över 90 uppdragsgivare. I dag har vi skickat pressmeddelande, twittrat och skrivit på Facebook. Med ett par undantag har vi inte fått några kritiska reaktioner. Vi tror att våra uppdragsgivare har förståelse för att vi efter så lång tid av oförändrat timpris nu behöver skapa utrymme för lönehöjningar.

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.