Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Därför etablerar sig Chimney Group i Australien

Publicerad: 24 mars 2014, 14:23
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:43

Nätverket Chimney Group fusioneras med den australiensiska digitalbyrån Marbey. Målet är att expandera till Asien.


Marbey grundades av den svenske regissören och kreatören Johan Polhem och Lee Ritson, tidigare marknadschef på bland annat Sony och MTV.

I och med att byrån nu fusioneras med Chimney Group byter Marbey namn till Chimney Australia.

– Vi vill utvecklas och fortsätta på vår internationella rollout, säger Chimney Groups vd Michal Kalinowski till Dagens Media.

Målet med fusionen är att använda Australien som bas i en framtida expansion till Asien.

– Australien är ett väldigt starkt brohuvud mot Asien och flera av Marbeys kunder har uttryckt ett starkt intresse för att Marbey ska etablera sig i Asien. Men det finns också ett intresse för Marbey att tillhöra en lite större enhet.

Nästa steg är att öppna ett kontor i Singapore.

– Det hoppas vi att kunna göra under året.

Hur mycket Chimney Group betalt för Marbey vill Michal Kalinowski inte säga.

– Men de fick framför allt betalt i aktier.

I dagsläget omsätter Marbey runt 10 miljoner kronor medan Chimney Group omsatte 240 miljoner kronor 2013.

– Så i förhållande till resten av Chimney Group är det inte ett så stort tillskott. Det är mer en strategisk utpost. Sedan har Chimney självklart en mycket bredare tjänsteportfölj än Marbey så vi kommer också att bredda utbudet i Australien.

The Chimney Group finns i fem olika länder och har 280 anställda.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News