Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Byråer

Daniel Collin om giftermålet: "Det känns pirrigt roligt"

Publicerad: 02 Juni 2017, 13:53
Uppdaterad: 05 Juni 2017, 06:19

Maxus och MEC blir samma byrå – ska bli "större, bättre och vackrare".


Ämnen i artikeln:

MECMaxus

Sammanslagningen av Maxus och MEC sker, som Dagens Media berättade om tidigare i dag, globalt. Vd:arna för de båda bolagen fick informationen först igår:

– Ja, vi fick veta igår, det var runt lunch som det gick ut internt, säger Daniel Collin.

Hur togs det emot?

- Med stor entusiasm och spänning från båda teamen, säger Martin Hugosson.

– Jag och Martin har suttit i möten, promenerat och mejlat – det känns pirrigt roligt. Vi blir större, bättre och vackrare – nu ska vi rocka den svenska marknaden, säger Daniel Collin.

Martin Hugosson:

– Det känns som att det redan gått flera dagar. Jag tycker att den här globala planen passar vår lokala situation väldigt bra, det är ju inte alltid det är så.

Vilka omdelbara fördelar ser ni med fusionen?

– Vi är båda inne i ett par pitcher där vi kan vinna fördelar, och vi har också pratat om en rekrytering som jag håller på med, och som jag gärna vill ha Martin syn på, säger Daniel Collin.

Vad står högst på agendan nu?

– Att så snabbt som möjligt få människan att samarbeta sömlöst med mjukvaran, att få till det beteendet, säger Martin Hugosson.

Daniel Collin:

– Jag har ju en käpphäst – att vi har glömt att all kommunikation sker på mottagarens villkor! Kommunikation inte är naturvetenskap, det är beteendevetenskap. Mitt i all data måste vi bli bättre på att tänka insikter och kommunikation. Och det tror jag passar väldigt bra ihop med Martins syn på mjukvara och datadriven kommunikation. Jag vill påstå att vi (MEC och Maxus) förstår kommunikation, inte bara hur man köper kontakter så billigt som möjligt.

Något namn för den nya sammanslagna byrån är inte klart. Inte heller de exakta formerna för samarbetet.

– Vi har diskuterat olika lösningar lokalt, som rimmar väldig väl med detta, det är bättre att växla ut vår specialistkompetens mot en större kundbas, säger Martin Hugosson.

Daniel Collin:

– Nyligen tog ju MEC hem priset Årets byrå, som Maxus i princip prenumererat på tidigare. Och att sätta ihop de båda byråerna som har mest nöjda kunder känns ju som en bra idé.

Vad ser ni för utmaningar?

– Inga, än så länge, säger Daniel Collin.

– Nej, det är fortfarande smekmånad, säger Martin Hugosson.

För nio månader sedan tillträdde Kelly Clark som ny global vd för Group M. Vid årsskiftet fick MEC en ny global vd i Tim Castree, och för en månad sedan tillträdde Maxus tidigare globala vd, Lindsay  Pattison, rollen som Global Chief Transformation Officer för Group M.

Samtidigt som MEC och Maxus nu fusioneras, lanserar GroupM också den digitala byrån Essence på den nordiska marknaden.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MECMaxus

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.