Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Dålig förlorare gav vinst till Storåkers

Publicerad: 15 April 2010, 20:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Riksgälden och Storåkers McCann gjorde mest kreativa reklamfilmen.


En sur gubbe som vägrar erkänna förlust i tv-klassikern ”24 karat”.

Det var en av ingredienserna i Riksgäldens guldäggsrecept.

Motiveringen: "Men vad är detta nu då? Hur kan det här vinna guldägg? Allvarligt talat. Typiskt Sverige att belöna sånt här. . . och så typiskt den här lilla skitbranschen . . . att dom aldrig kan lära sig vad bra reklamfilm är . . . Hatar att förlora. Älskar att vinna. Jaha…. Och vem FAN gör inte det?"

Annars var det mycket Forsman & Bodenfors i filmkategorin. Reklambyrån vann silverägg för sina kampanjer för AMF Pension och IQ, samt ett diplom för Systembolaget.

Dåliga Förlorare

Riksgälden

Storåkers McCann

Guldägg

Bäst sedan 1994

Amf Pension

Forsman & Bodenfors

Silverägg

Rus

IQ

Forsman & Bodenfors

Silverägg

ICA

ICA Sverige

King

Silverägg

Antilangning

Systembolaget

Forsman & Bodenfors

Diplom

Karate Kid

Canal +

Saatchi & Saatchi

Diplom

Idag kan vara sista gången du...

Lotto - Svenska Spel

King

Diplom

I kampen mot det onda

McNeil

Garbergs Reklambyrå

Diplom

Rekrytering 2009

Försvarsmakten

DDB Stockholm

Diplom

Rolighetsteorin Pianotrappan

Volkswagen Sverige

DDB Stockholm

Diplom

Savannen

Folksam

ANR BBDO

Diplom

 

Arbetsgrupp, Riksgälden / Storåkers McCann

Produktionsbolag Callboy / Stopp / The Chimney Pot / Mekaniken Art Director Ola von Bahr Copywriter Christian Heinig Klippare Joakim Pietras - Callboy Ljud Edvard Björner - Stopp Originalare Eric Moretti Producent Alexander Blidner - Callboy / Mattias Coldén - Callboy Produktionsledare Mirja Hjelm Projektledare Robert Nygren Regissör Max Vitali - Callboy Uppdragsgivare Christin Dylén Övrigt Online: Per Sjökvist - Mekaniken / Scanning: Edvard Negussie - Chimney Pot

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.