Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Crispin Porter sväljer Daddy

Publicerad: 11 juni 2009, 07:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:32

Den amerikanska byrån Crispin Porter + Bogusky förvärvar den svenska webbyrån Daddy, som nu byter namn. "Vi har spelat Glasvegas 'Daddy's gone' hela morgonen", säger byråledaren Gustav Martner.


Enligt Gustav Martner har CP+B letat efter en byrå som kan leda dess expansion i Europa.

 

- Vi känner gänget från CP+B sedan många år och de har troligen haft ögonen på oss ett tag. De anser att ett bra sätt att bygga sin Europabusiness är att låta Daddy göra det, fortsätter Gustav Martner.

 

CP+B har, enligt Gustav Martner, själva medgett att de tappat affärer för att de inte har haft en stark närvaro i regionen.

 

- De har redan i dag europeiska kampanjer för Burger King och Microsoft. Vi har möjligheten att göra ett mer effektivt jobb med dem härifrån.

 

Vad betyder köpet för Daddy?

 

- Vi kommer att bli mer attraktiva för stora globala kunder.

 

CP+B sväljer hela byrån, men Gustav Martner vill inte berätta hur stor köpeskillingen är. Daddys ledning kommer att stanna kvar inom bolaget.

 

- De tror på oss. De tycker vi har byggt upp en fantastiskt bra byrå.

 

Hur har Daddy klarat lågkonjunkturen?

 

- Vi har klarat den bra. Våra stora kunder har så klart dragit ned men det har vi tagit igen genom att ta in flera kunder, säger Gustav Martner.

 

Daddy omsatte 27 miljoner kronor år 2007 och redovisade ett resultat på drygt 2 miljoner. Byrån har 54 anställda.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.