Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Creuna och Resdagboken förlikas efter storbråk

Publicerad: 4 Mars 2011, 09:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Schibstedbolaget vägrade att betala – ansåg att Creuna gjort ett dåligt jobb.


Ämnen i artikeln:

Creuna

Dagensmedia.se kan idag berätta om den stora tvisten mellan Schibsted-ägda Resdagboken och deras leverantör webbyrån Creuna.

Creuna har begärt över en halv miljon kronor av Resdagboken – som i sin tur har vägrat att betala på grund av ”fel i tjänsterna och förseningar”.

Bråket hade sin upprinnelse under 2009 då Creuna fick uppdraget att bygga ”Resdagboken 3.0 ”för ett fast pris på två miljoner kronor.

Förutom sajtbygget fanns ett tilläggsavtal som innebar att Creuna hade rätt att fakturera för ”tillkommande konsulttjänster”.

Men när Schibsted köpte Resdagboken började samarbetet att knaka i fogarna. Under 2010 slutade Resdagboken att betala fakturorna.

– Vi fick ärva Creuna av Europeiska och det fungerade inte. Allt tog väldigt lång tid och det har kostat mycket pengar. Vi tröttnade helt enkelt och tog istället in Nansen, säger Andreas Fredmark, vd för Resdagboken.

Creunas svar blev att dra bolaget inför rätta. Enligt stämningsansökan krävde Creuna 625 000 kronor, plus dröjsmålsränta för obetalda fakturor.

Något som Resdagboken vägrade gå med på.

”Resdagboken har bestritt betalningsansvar … på grund av påstådda fel i tjänsterna och förseningar”, skriver Creuna i stämningsansökan.

Men innan rättegången hann bli av återkallade Creuna i slutet av februari sina krav.

– Vi har kommit överens om en förlikning, men jag vill inte kommentera innehållet i den, säger Thomas Enzell, vd för Creuna till dagensmedia.se.

Av tingsrättens handlingar framgår att parterna ska stå för sina egna kostnader i samband med tvisten.

Inte heller Andreas Fredmark vill kommentera vad förlikningen innhåller.

– Nej, det kan jag inte göra, säger han och tillägger:

– Nu funkar allt bra igen med Resdagboken, besökssiffrorna är uppe på över 100 000 i veckan och medlemmarna är mycket nöjdare. Om du frågar om vi tänker anlita Creuna igen är svaret nej.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Creuna

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev