Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Creuna går som tåget

Publicerad: 9 Augusti 2013, 12:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:38

Under 2012 ökade Creuna, Sveriges största digitalbyrå, intäkterna med 21 procent. För att möta efterfrågan på kundsidan anställdes ett antal nya medarbetare.


Ämnen i artikeln:

Creuna

Digitalbyrån Creuna är störst i Norden inom sitt fält och har sammanlagt 300 anställda i de nordiska länderna.

För svenska Creuna landade omsättningen för 2012 på 140,6 (116,2) miljoner kronor. Rörelseresultatet blev 16,9 (12,7) miljoner kronor.

I förvaltningsberättelsen kan man läsa följande:

"Under året har förhållandet gentemot befintliga kunder utvecklats och stärkts och ett flertal nya kunder har knutits till bolaget. Creuna har i sin kundbas ett antal strategiska kunder som har för avsikt att starkt utveckla och investera i sina digitala kommunikationskanaler. Bland dessa kan nämnas. Stockholms stad, SCA, Assa Abloy, Stockholm business region, Praktikertjänst, Arla, Karolinska universitetssjukhuset, Point international, Alecta och Sweco."

För att möta den ökade efterfrågan på kundsidan gick Creuna ut i en rekryteringsoffensiv under 2012. Antalet anställda ökade från 93 till 101 personer, vilket höjde notan för löner och sociala avgifter från 71,1 till 80,1 miljoner kronor.

Företagets vd Thomas Enzell är nöjd med resultatet och fortsatt optimistisk.

– Jag är väldigt tillfreds, säger han till Dagens Media, och fortsätter:

– Vi har bra lönsamhet och allt utvecklas som det ska. Även första halvåret 2013 har gått enligt plan. Det är bra fart på marknaden och vi ser ingen avmattning.

Mellan 2011 och 2012 hade Creuna en tillväxt på 21 procent. Enligt Thomas Enzell kommer den att ligga på samma nivå under 2013.

– Vårt största fokus är att ha en bra lönsamhet. Den stora utvecklingen kommer att ske i Göteborg och övriga västra Götaland.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

Creuna

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.