Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

CP+B-topp tar över SCP Göteborg

Publicerad: 13 December 2012, 06:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:01

Kristian Jörgensen, head of content på CP+B, tar över vd-posten på WPP-byrån SCP Göteborg.


Ämnen i artikeln:

CP B EuropeCrispin Porter Bogusky

Det var i december 2011 som dagensmedia.se kunde avslöja att reklambyrån SCP, som är en del av WPP-nätverket, tvingades varsla en tredjedel av sina anställd. Ett beslut som tvingats fram då en av byråns största kunder Volvo Cars valt att skrota sina pappersbroschyrer.

En kort tid senare fick även vd:n Ulf Nilsson sluta, men nu har byrån alltså hittat en ersättare i Kristian Jörgensen, som närmast kommer från en roll som head of content hos konkurrenten CP+B Europe.

– Tillsammans med Kristian kan vi nu spänna musklerna lite till. Något vi kommer att behöva i ett allt tuffare affärsklimat, säger styrelseordföranden Bengt Ahlbom i ett pressmeddelande.

Enligt samma pressmeddelande var 2011 det mest lönsamma året i SCP historia. I dagsläget har byrån 45 medarbetare och bland de största kunderna finns Smart Eyes, Lantmännen, Volvo Personvagnar och Göteborgs Internationella Filmfestival.

Under 2011 landade SCP:s byråintäkt på 84,4 miljoner kronor medan rörelseresultatet blev 12,2 miljoner kronor.

Kristian Jörgensen gör sin första dag på SCP i mars.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.