Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Cordovan varslar 12

Cordovan Group – som nyligen köpte reklambyrån Jerlov – lägger idag ett varsel. Upp till 12 anställda kan få lämna bolaget.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 12 Januari 2011, 13:45
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:18

Ämnen i artikeln:

Cordovan

Personalen på kommunikationskoncernen Cordovan Group fick under förmiddagen det dystra beskedet. Bolaget varslar 12 anställda om uppsägning.

– Vi har tidigare förvärvat flera byråer. Nu lägger vi samman hela bolaget till en organisationsstruktur som ska bli stabil. En del tjänster blir överflödiga, säger Rolf Jansson, koncernchef på Cordovan Group.

Ännu vet han inte hur många som faktiskt kommer att bli av med sina jobb.

– Nu inleder vi förhandlingar med facket och vi vet ännu inte var det landar.

Företaget svalde nyligen den Göteborgsbaserade reklambyrån Jerlov. Cordovan Group har i dag totalt 67 anställda i Sverige.

– Varslet skär över hela organisationen, men jag vill inte kommentera hur många från olika läger som det berör.

Cordovan Group har en stormig tid bakom sig. I maj 2009 rekryterade företaget nio personer från konkursade Admire Communications.

Ett år senare valde 17 medarbetare att lämna webbyrån Cordovan Digital, vilket ledde till att den samt Cordovan Admire avvecklades.

Personalstyrkan hårdbantades från 110 till 70 anställda.

I samband med dagens varsel genomförs ytterligare en omorganisation. Cordovan Group ska nu delas in i fyra specialistgrupper: interactive, creative, pr/media samt grafisk produktion.

Rolf Jansson hoppas att bolaget nu ska fungera – och leverera vinst.

– Tanken med detta är skapa arbetsro för oss själva och kunder. Vi har en stor affär och många stora kunder i botten.

2010 kommer att bli ett förlustår för bolaget.

– Operativt visar vi svarta siffror framåt. Redovisningsmässigt kommer vi att få ta en förlust under 2010, säger Rolf Jansson.

Ämnen i artikeln:

Cordovan

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.