Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Content Innovation fördubblar omsättningen

Publicerad: 27 Januari 2015, 09:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:15

Content Innovation vann storkunderna Electrolux, Clas Ohlson och Svenska Spel. Nu skjuter omsättningen i höjden.


Ämnen i artikeln:

Content Innovation

Content Innovation startades i slutet av 2011 av de två Spoon-avhopparna Lars Frank och Per Boström.

Kort därpå anslöt även Andreas Leijon, tidigare affärsutvecklingschef och chefredaktör på IDG, för att bli vd och delägare på byrån.

När Content Innovation nu summerar sitt andra verksamhetsår (oktober 2013 – september 2014) står det klart att bolaget har fått en bra start.

Under 2014 nästan fördubblades omsättningen till 11,4 (6,1) miljoner kronor, och rörelseresultatet ökade till 1,5 (1) miljoner kronor. Det ger en rörelsemarginal på drygt 13 procent.

– Vi jobbar målmedvetet för just tillväxt och har lyckats vinna förtroende hos både stora och små kunder. Nya sådana på listan är bland annat Electrolux, Clas Ohlson och Svenska Spel, säger Andreas Leijon till Dagens Media.

Hur lyckas ni med lönsamheten?

– Genom att alltid tänka på den. Det finns alltför många som vänder pengar och det har varit viktigt för oss att inte fastna i. Som en av få kvarvarande helt fristående contentbyråer är det viktigt att göra vinst för att kunna växa. Vi har vuxit helt organiskt utan lån eller extern finansiering. En intjänad krona är grundplåten till att tjäna ett par till, det är grundfilosofin.

Hur ser det ut för er i år?

– Vi är ett kvartal in på vårt 2015 och ser en tillväxt som ligger helt i plan med våra mål. Och så har vi en rad nya kunder som jag inte kan säga något om än.

På vilka sätt ser du att branschen förändras, och hur arbetar ni för att anpassa er till det?

– I mötet med nya och befintliga kunder märker vi tydligt att det inte längre går att dela in content marketing i ett ensamt fack, man måste erbjuda en digital inramning av SEO, webbanalys, SEM och marketing automation.

– Vi har anställt digitala specialister inom det här vilket gör att vi som byrå blir en mix av contentbyrå och digital byrå, som alltid har fokus på konvertering och tar fram mätbara resultat, samtidigt som vi tror oss ha hyfsad fingertoppskänsla för form, budskap och hur man kommunicerar med kunder i varje del av deras köpprocess.

Content Innovation hade 10 (6) anställda under oktober 2013 – september 2014.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Content Innovation

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev