Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Comeback för Young Lions Sweden

Publicerad: 19 April 2011, 10:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:13

Förra året ställdes tävlingen in – på grund av Komms dåliga ekonomi. Nu är den svenska uttagningstävlingen till Young Lions i Cannes tillbaka.


Ämnen i artikeln:

Sveriges kommunikationsbyråerJessica BjurströmKommYoung Lions

I ”Young Lions”, som är en del av världens största reklamtävling Cannes Lions, tävlar kreatörer under 28 år.

Och för att utse de svenska tävlingsbidragen brukar Sveriges Kommunikationsbyråer anordna en tävling – Young Lions Sweden.

Men förra året ställdes tävlingsmomentet in – på grund av Komms dåliga ekonomi.

– Den är en resursfråga, vi kände att vi i år behövde lägga tid och kraft på Guldägget. Det tar tid att fixa sponsorer och jurys, sade Komms informationschef Morgan Öberg då till dagensmedia.se.

Men nu meddelar Komm att Yong Lions Sweden återuppstår.

– Nu är den tillbaka som riktig tävling, säger Jessica Bjurström, vd för Komm, till dagensmedia.se.

Juryn består av:

• Tom Beckman, creative director, Prime PR (ordförande).

• Lotta Mårlind, art director, Garbergs.

• Magnus Jakobsson, copywriter, DDB Stockholm.

• Ulrika Good, copywriter, CP+B Europe.

• Fredrik Svensson, grundare och partner, Naked.

• Martin Cedergren, creative director, Åkestam Holst.

Detta är Young Lions

Om Young Lions Sweden

Young Lions Sweden är en uttagningstävling inför den internationella tävlingen Young Lions i Cannes i juni 2011. Tävlingen är uppdelad i fyra kategorier: print, cyber, film och media. Ett ungt kreatörsteam representerar Sverige i respektive kategori. Tävlingen går ut på att skapa en annons, en banner, en film eller en mediaplan för en organisation enligt givna förutsättningar. Det vinnande teamet koras av en jury bestående av framstående kreatörer i reklambranschen.

Om Young Lions

Young Lions är en del av Cannes Lions som är världens största reklamtävling.Young Lions är en tävling för unga kreatörer under 28 år. De fyra vinnande teamen i den svenska uttagningstävlingen Young Lions Sweden får åka till Cannes och tävla mot de andra finalisterna från övriga världen samt ta del av de 28 000 alster av världens bästa reklam som ställs ut för beskådan på festivalområdet.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.