Chimney köper Åkesson & Curry

2017-08-28 14:31  

Chimney stärker upp med contentbyrån Åkesson & Curry.

Genom förvärvet av Åkesson & Curry vill Chimney bredda sitt erbjudande inom content marketing – ett segment på rejält uppsving.

Enligt en nyligen publicerad studie som Dagens Media berättat om arbetar runt 70 procent av de svenska bolagen redan med content marketing och mer än hälften kommer att öka sina investeringar inom området.

– Vi har länge sett en efterfrågan på innehåll, och tittat på hur vi kan förfina erbjudandet. Nu blev det bra timing. Det här förvärvet innebär att vi verkligen kan erbjuda en ny nivå av redaktionellt innehåll, utöver digitalt och rörligt som vi varit specialiserade inom. Tillsammans blir det väldigt starkt, säger Peter Söderlind, vd på Chimney i Sverige, till Dagens Media.

Åkesson & Curry kommer tills vidare att sitta kvar i sina gamla lokaler och behålla sitt egna varumärke, för att i nästa steg integreras med Chimneys huvudkontor på Skeppsbron i Stockholm.

– Vi blir ungefär 25 personer fler i och med köpet, och vill från båda håll såklart flytta ihop så snart som möjligt. Men vi gör det i lagom takt, av hänsyn till kunder och den löpande verksamheten.

Hur mycket köpte ni för?

– Vi har valt att inte kommentera detaljerna i affären i nuläget.

– Det känns naturligt att låta Åkesson & Currys verksamhet leva vidare hos ett företag som brinner för content och storytelling. Vetskapen om att mitt livsverk nu får en ägare som är en av branschens största och mest offensiva bolag känns mycket bra. Det innebär också en trygghet för kunder och medarbetare framåt, säger Bengt Åkesson, grundare och ägare av Åkesson & Curry, i ett pressmeddelande.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt