Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Chefskarusell inom A-com

Publicerad: 25 Januari 2011, 07:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:24

A-com ökar sitt innehav i Tank/Y&R och Nerell, samtidigt som man säljer av aktier andra dotterbolag. Dessutom får både Brand Support och Differ nya vd:ar.


Ämnen i artikeln:

A-com

A-com fortsätter att omorganisera sin verksamhet. Koncernen köper nu hela Tank/Y&R och Nerell, ett led i den tidigare kommunicerade strategin att äga sina dotterbolag till 100 procent. Köpeskillingen för Tank Y/R är 500 000 kronor som betalas i nyemitterade aktier i A-com. Summan för Nerell är 150 000 kronor.

Samtidigt avvecklas den förlustbringande reklambyrån Aastroem & Co. Samma öde väntar Eventbolaget Brandspot Promotion Management, som dock ska drivas vidare av vd:n Jan Torstenson.

A-coms dotterbolag Differ får en ny vd i Ulrika Burling, då Carl-Fredrik af Sandeberg lämnar bolaget. Ulrika Burling hämtas internt.

Samtidigt byter även Brand Support vd. Ny chef blir Jonas Unger, tidigare nordisk marknadschef på Sony Ericsson. Han efterträder Lars Söderqvist, som blir arbetande styrelseordförande i Brand Support.

- Dessa förändringar är viktiga steg mot en tydligare ägarbild och en ökad lönsamhet för A-Com. Med Jonas och Ulrika får vi dessutom två duktiga ledare som kan skapa en positiv utveckling för respektive bolag, säger A-coms vd Martin Hultqvist i ett pressmeddelande.

Han tillträdde själv så sent som i oktober, då Mats Ohlsson lämnade posten efter ett drygt halvår för att bygga upp A-coms webbyrå.

Avvecklingskostnaden för Aastroem beräknas uppgå till 700 000 kronor.

A-com har länge dragits med förluster men under det tredje kvartalet lyckades koncernen vända till vinst. Rörelseresultat efter av- och nedskrivningar uppgick till 100 000 kronor, jämfört med en förlust på 1 miljon året före. 

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

A-com

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.