Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Caroline Jungsand: ”Har varit en dröm länge”

Publicerad: 20 Januari 2015, 12:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:08

För Dagens Media berättar Caroline Jungsand om planerna kring den nya byrån Juno PR.


Ämnen i artikeln:

Prime PRJuno PR

Juno PR är född. Pr-tungviktarna Caroline Jungsand, Désirée Maurd samt ex-journalisten Hannah Davidsson är trion som står bakom byrån. Det kunde Dagens Media berätta tidigare under tisdagen.

– Att starta eget har varit en dröm länge. Nu hade vi turen att vi alla tre hade möjlighet att göra det samtidigt, säger Caroline Jungsand till Dagens Media.

Caroline Jungsand och Désirée Maurd är båda välkända profiler i den svenska pr-branschen. De har jobbat på byråer som Forsman & Bodenfors, Golin Harris och Jung. Ex-journalisten Hannah Davidsson är mer okänd för branschen. Hon lämnade Prime för att sadla om till journalist, och har sedan dess bland annat jobbat på Sydsvenskan, TT, Upsala Nya Tidning och Dagens Medicin.

– Det är toppen att ha en journalist med när man startar en pr-byrå, konstaterar Caroline Jungsand.

Samtliga har jobbat på Prime PR – och det var där som trion först lärde känna varandra.

Caroline Jungsand axlar rollen som vd. Désirée Maurd blir styrelseordförande och strateg. Hannah Davidsson får titel COO och medierelationsexpert.

– Men vi kommer alla att ha kreativt ansvar. Att ha en som är kreatör på en byrå är något som vi tycker inte stämmer längre, säger Caroline Jungsand.

Från start har Juno PR kunder som Cancerfonden, Readly, skomärket Eytys och vårdtjänsten kry.se. Juno PR ska inte nischa sig hårt mot något specifikt område.

Vad ska ni erbjuda som inte finns på marknaden i dag?

– Det finns alltid plats för nya byråer på marknaden. Vi kommer inte ha en speciell nisch, utan ha ett brett erbjudande.

– Men självklart kommer det att bli en del kunder inom de områden som vi har jobbat mycket med tidigare: samhällskommunikation, hållbarhet, lifestyle och hälsa.

Hur ser ni på traditionell media som ett pr-verktyg 2015, med tanke på journalistikens utmaningar?

– Vi är övertygade om att både traditionell- och digital media har stor plats 2015.

Är ambitionen att växa och anställa?

– Det får vi återkomma om. Vi vill göra först och berätta sen. Nu är vi en stark starttrio.

Dagens Media berättade i höstas om att Caroline Jungsand registrerat ett bolag och en sajt med namnet Njagency, något som hon då inte ville kommentera.

– Det var mest en lösning för att kunna frilansa under några månader och fakturera de kunder som jag hade, även om det beskrevs som att jag startat en byrå. Nu är det en byrå på riktigt, och vi kör.

Namnet Juno är hämtat från den romerksa mytologin, där Juno var den högsta gudinnan och rådgivare, men är även namnet på den asteroid som syns snurra runt på Juno PR:s nya sajt.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Prime PRJuno PR

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.