Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Carats arvodeskrav: 0 kronor

Publicerad: 14 september 2010, 04:44
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:38

Carat slår nya rekord i prisdumpning. För planering och förmedling vill byrån ha noll kronor i ersättning.


Det framgår av ett tilldelningsbeslut som Dagensmedia.se tagit del av. Upphandlingen gäller Västra Götalands Läns Landsting, i vilken sex mediebyråer deltog.

Carat kammade hem uppdraget – genom att erbjuda konsulttjänster inom planering och förmedling rekordbilligt.

Byråerna har i upphandlingen fått ange hur många procent i arvode de vill ha för den förmedlade mediavolymen. Omincom ville ha 2 procent av volymen i arvode. Nowa Kommunikation och Vizeum skulle göra jobbet mot 1 procent. Carat, däremot, ville inte ha någonting överhuvudtaget.

I upphandlingen fick byråerna även ange sina priser för produktion och rådgivning/strategi.

För en timme produktion ville Carat ha 179 kronor, medan Nowa och OMG erbjöd sina tjänster för 395 kronor respektive 299 kronor i timmen. Däremot var Carat dyrast inom området rådgivning/strategi med sina 794 kronor.

Totalt kostar Carats tjänster Västra Götalands Läns Landsting 439 450 kronor. Det kan jämföras med OMG, vars anbud ligger på knappt 1,2 miljoner kronor och Vizeum, som lagt sig på drygt 900 000 kronor.

– Vi på Carat har stor erfarenhet av att jobba med offentliga upphandlingar. Det handlar som alltid om att ta betalt för rätt saker. Vi arbetar med VGR idag vilket gör att det är mycket lättare för oss fatta beslut och göra bedömningen av vad som är relevant prissättning för de olika tjänsterna, säger Amanda Koutra, vd på Carat.

Till saken hör att Carat tidigare kritiserat Bizkit för att just dumpa priserna. I samband med en mediebyråupphandling som genomfördes av Rikspolisstyrelsen år 2007 lade sig Bizkit på knappt 300 kronor, vilket fick dåvarande Carat-vd:n Stina Honkamaa att utbrista:

– Frågan är om det är Bizkits andra kunder som får betala, när de ligger så lågt i pris.

Förra året fick dessutom Group M-byrån Promedia stark kritik av sina konkurrenter för att ha erbjudit konsulttjänster för 176 kronor i timmen i Vägverkets upphandling.

Uppdraget för Västra Götalands Läns Landsting uppskattas vara värt runt 36 miljoner kronor för två år.

Efter artikelns publicering ber Amanda Koutra om ett förtydligande. Hon vänder sig starkt mot att byrån skulle ägna sig åt prisdumpning.

– Det handlar om att ta rätt betalt för rätt tjänster. Ju mer automatiserad en tjänst är, desto lägre timpenning kan vi ta, säger hon.

Anbudspriser i upphandlingen

          Byrå Planering/ Rådgivning/ Produktion kr/tim   Förmedling i % Strategi kr/tim     Market Broker: 0,3 589 149             Nowa: 1 459 395             OMG: 2 299 299             Promedia: 0,84 530 140             Carat: 0 794 175             Vizeum: 1 695 295            

Martin Schori

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev