Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Carat vinner Försvaret

Publicerad: 2 Mars 2011, 07:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Försvarsmaktens mediebyråupphandling är klar. Valet föll på Carat, som därmed får förnyat förtroende.


Carat hade tidigare uppdraget genom RPS-avtalet, men i höstas valde Försvaret att dra igång en egen upphandling för mediebyråer. Anledningen uppgavs vara att man ansåg att strategiarbetet var så pass viktigt.

Enligt dagensmedia.ses källor har nu Carat tagit hem kontot.

– Jag väntar med att kommentera tills ett avtal skrivits på, säger Amanda Koutra, vd på Carat.

Fredrik Svahn, marknadschef på Försvarsmakten, är också förtegen.

– Jag kommer inte kommentera upphandlingen förrän vi skrivit avtal, säger Fredrik Svahn.

Avtalet gäller strategisk rådgivning inom media och sponsring, samt medieköp. Däremot ingår inte taktisk medierådgivning i uppdraget.

Den 1 juli förra året försvann den allmänna värnplikten, vilket bland annat innebär att försvaret måste rekrytera runt 4 000 personer årligen. Försvarsmaktens marknadsbudget låg förra året på 63 miljoner kronor - i år har den ökats till runt 100 miljoner kronor.

Försvarsmakten har den senaste tiden genomfört en rad byråupphandlingar. Bland annat har man valt DDB, BNG och Frank & Earnest som reklambyråer samt Concept Store som eventbyrå.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.