Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Carat under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Publicerad: 12 Augusti 2014, 06:14
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:32

Ämnen i artikeln:

Dentsu AegisAegisCarat

Dentsu Aegis-byrån Carat var länge Sveriges största mediebyrå, med en omsättning på 1,9 miljarder kronor 2011.

Sedan dess har det gått raskt utför.

2012 minskade omsättningen med 21 procent, till 1,5 miljarder kronor, och ifjol krympte Carats omsättning med ytterligare 33 procent, till 992 miljoner kronor. Detta på en marknad som backade 4 procent.

Carats intäkter minus posten ”inköp medieutrymme” landade på 60,2 miljoner kronor 2013, vilket kan jämföras med 84,2 miljoner kronor 2012.

Även resultatet försämras. 2013 års rörelseresultat landade på -4,7 (-1,8) miljoner kronor.

Personalstyrkan minskade till 49 (63) anställda, vilket bidrog till att personalkostnaderna krympte med 27 procent, till 34,8 (47,7) miljoner kronor.

Carats stora intäktstapp är resultatet av att flera stora kunder under kort tid valde att avsluta sina avtal. Några av dem är Försvarsmakten, SCA och Systembolaget. Som plåster på såret vann Carat i stället den nya kunden Viking Line.

2014 kommer Carats resultat att försämras ytterligare, skriver bolaget i årsredovisningen.

”Som en konsekvens av 2013 års förlorade kunder kommer bolagets byråintäkt att minska något under 2014", skriver Carat, och fortsätter:

"Genomförda effektiviseringar och rationaliseringar kommer att ha en positiv effekt på 2014 års resultat men beräknas att få full effekt först under 2015. Som ett resultat av en sjunkande byråintäkt kombinerat med omstruktureringskostnader kommer bolagets resultat för 2014 att försämras något jämfört med föregående år”.

Hösten 2013 tillträdde MEC-värvningen Nike Carlstoft som ny vd på Carat i Sverige.

– Att Carat har haft en turbulent period vet alla vid det här laget. För att ta sig ur den typen av situation behöver man driva förändringsprocesser och se över hur strukturer ser ut, sade hon till Dagens Media.

I mars 2013 köptes Aegis Group, där Carat ingår, av Dentsu Inc.

Ämnen i artikeln:

Dentsu AegisAegisCarat

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.