Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Carat ner 21 procent

Sex av tio nätverksägda mediebyråer kan stoltsera med tillväxt förra året. Men Carat tappar 21 procent i omsättning – och förlorar förstaplatsen som Sveriges största mediebyrå.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 15 Augusti 2013, 11:47
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:37

Ämnen i artikeln:

VizeumAegisCarat

Carat var tidigare Sveriges största mediebyrå – räknat i omsättning. Men enligt bokslutet för 2012 minskar omsättningen från 1,9 miljarder kronor 2011 till 1,5 miljarder kronor förra året. Byråintäkten går från 92 till 82 miljoner kronor och rörelseresultatet går från en vinst på 2,6 miljoner kronor till en förlust på 1,8 miljoner kronor.

Därmed får byrån se sig omsprungen av både Vivaki och OMG – som förvisso samredovisar flera byråer. Vivakibyråerna – Starcom, Digitas och Zenith – har nu den högsta omsättningen i Sverige trots en minskning på 11 procent, och landar på 1 655 miljoner kronor. Därefter kommer OMG, OMD och PHD med en omsättning på 1 609 miljoner kronor, en ökning på 12 procent.

Att Carat tappar i omsättning är inte så konstigt med tanke på att byrån drabbades hårt av kundförluster förra hösten, då Telenor, Svenska Spel och Beiersdorf sade upp sina avtal. Dessutom gick kunden Expert i konkurs och Försvarsmakten aviserade att myndigheten inte planerade att förlänga kontraktet med byrån.

Men de fulla effekterna av kundtappen syns ännu inte. Patri­k Gamryd, tf koncernchef för Aegis Media Sverige, räknar med att tappen kommer att belasta även årets resultat.

– Vi jobbar så klart så hårt vi kan på att förändra den trenden. Men när man hamnar i en sådan situation så har intäkterna en tendens att försvinna snabbare än kostnaderna.

Blir det vinst i år?

– Det vill jag inte kommentera.

Även systerbyrån Vizeum redovisar en rörelseförlust – på 2,6 miljoner kronor. Enligt Patrik Gamryd är det omställningskostnader, vd-bytet och personal­rotationer som ligger bakom.

Däremot är både Vizeums omsättning och byråintäkt i princip oförändrade, jämfört med 2011, och landar på 1 077 respektive 52 miljoner kronor.

– Nu har Vizeum ett skönt momentum med bra tillväxt. Så trenden ser ljus ut.

Ämnen i artikeln:

VizeumAegisCarat

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.