Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Carat kan ha tappat Svenska Spel

Publicerad: 29 Augusti 2012, 07:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:10

Igår fick Amanda Koutra sparken från vd-tjänsten på mediebyrån Carat – och ingen vill uttala sig om varför. Samtidigt kan storkunden Svenska Spel vara på väg att lämna byrån.


Dagensmedia.se kunde igår berätta att Amanda Koutra – landets enda kvinnliga mediebyrå-vd – tvingas lämna Aegis-byrån Carat.

Hon ersätts av Göran af Klercker, koncernchef för Aegis Media Sverige, som inte vill berätta varför Amanda Koutra petas.

– Beslutet togs relativt nyligen men det har förstås föregåtts av en diskussion. Mer än så vill jag inte kommentera, sade han till dagensmedia.se.

Dagensmedia.se har tidigare berättat att Carats storkund Svenska Spel är ute i en mediebyråpitch. En pitch som nu närmar sig sitt slut.

Carat har tidigare varit ute och uppvaktat Svenska Spels konkurrenter, vilket tyder på att även byrån har förberett sig på att kunden skulle kunna välja en annan byrå.

Svenska Spel är hemlighetsfulla om mediebyråupphandlingen. På frågan om mediebyråupphandlingen är klar, svarar Svenska Spels presschef Johan Tisell:

– Jag vet inte hur den informationen ges. Men vi har inte fattas något formellt beslut. Sedan gäller sekretess.

– Upphandlingen görs i två steg. Till de byråer som är med har vi kommunicerat att vi har för avsikt att välja byrå under hösten.

Du pratar om ett formellt beslut, är ett informellt beslut taget?

– Upphandlingen är inte klar än, så det kan jag inte kommunicera. Upphandlingen pågår fram tills dess att beslutet fattas och kommuniceras.

Är Carat fortfarande med i detta andra steg?

– Det kan jag inte heller svara på. Det är föremål för upphandlingssekretess.

Svenska Spel investerade närmare 300 miljoner kronor brutto i medier förra året, enligt Sifo Reklammätningar.

Läs också:

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.