Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Carat från förlust till vinst

Publicerad: 2 Augusti 2011, 12:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:03

Den svenska Aegis-byrån Carat lyfte omsättningen och vände till vinst ifjol.


Ämnen i artikeln:

Carat

Carat Sverige gjorde ett betydligt bättre 2010 än föregående år, som förövrigt var tufft för de flesta mediebyråer.

Nettoomsättningen ökade med 15 procent till 1,75 miljarder kronor, vilket var något mindre än marknaden som växte med 18 procent. Själva byråintäkten ökade med 1,7 miljoner kronor, samtidigt som personalstyrkan minskade från 78 medarbetare till 66. Några nya kunder under året var Försäkringskassan, Expert och Region Skåne.

Carats rörelseresultat gick från en förlust på 2,4 miljoner kronor till en vinst på 6,8 miljoner kronor.

– Det var ett bra resultat som berodde på en bra omsättningsökning och effekterna av den omstrukturering vi gjorde 2009 då vi flyttade specialistavdelningarna till Stockholm. Det tillsammans med flytten av Carat Studios till Suddenly gav minskade personalkostnader, säger Amanda Koutra, vd på Carat Sverige.

Sedan årsskiftet har mediebyrån ökat personalstyrkan igen och är nu 74 medarbetare med sikte på att bli fler.

– Våra kunder ökade till en början lite mindre än marknaden, men de har fortsatt att öka så nu ökar vi totalt sett mer än marknaden. Jag tror på ett förbättrat resultat i år, men hur mycket är det alldeles för tidigt att säga, säger vd Amanda Koutra.

Hur påverkar Saabs situation ert resultat i år?

– Vi har ett jättebra samarbete med dem i dag som inte innebär några förändringar som påverkar oss nu.

Amanda Koutra tillägger att Carats verksamhet har breddats betydligt och att samarbetet ökat med systerbyråerna inom Aegis. Det har påverkat organisationen och ökat personalförflyttningen mellan byråerna.

– Vår årsredovisning speglar i dag inte hela vår verksamhet eftersom våra kundavtal också omfattar andra verksamheter som vi har inom Aegis. Vi jobbar mycket med till exempel Iprospect, Suddenly och JJP och Lentus.

Därför har Aegis stärkt sin svenska organisation och Amanda Koutra klev under försommaren in som vice vd för koncernen.

Synnöve Almer

Ämnen i artikeln:

Carat

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.