Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Carat bäst i Norden

Publicerad: 25 maj 2009, 04:13
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:36

Carat ökar mest av de nordiska mediebyråerna och fakturerade under 2007 för mer än 1 miljard kronor mer än närmsta konkurrenten OMD. Samtidigt ökar hela den nordiska mediebyråmarknaden och omsatte 39 miljarder kronor under 2007.


Läs mer i Dagens Media nummer 10, 2009. Carats växande nordiska styrka syns i Recmas mediebyrårapport för 2007, där byrån är störst både i Norge och Danmark och ligger topp tre i Sverige och Finland. Totalt i Norden, under 2007, fakturerade Carat för 6,6 miljarder kronor, vilket är en ökning med 14 procent från året innan. Därmed utökat Carat försprånget till den näst största nordiska byrån, OMD, som ökade med 11 procent till 5,38 miljarder kronor.

- Under 2008 fortsatte vår positiva utveckling och vi ökade med tvåsiffriga tal på alla marknader, säger Håkan Gustafsson, nordisk vd för Carat.

I kampen mellan de fyra stora nordiska mediebyråerna Carat, OMD, Mediaedge och Mediacom så tappar den sistnämnda mark under perioden och halkar ner till en fjärdeplats. IUM, som enda mediebyrå, backar och en stor del av nedgången kan härledas till den svenska marknaden, där byrån tappade 25 procent.

Mediaedge CIA är Sveriges största mediebyrå, enligt Recmas siffror från 2007. Carat ligger på tredje plats, vilket i det hänseendet gör Sverige till Carats sämsta nordiska marknad. Men vad gäller fakturering så genererar bara Norge mer pengar än Sverige för byrån. Starcom ligger på andra plats. Vilket gör Sverige till byråns överlägset största marknad. I övriga Norden har byrån ett svagt fotfäste.

- Det finns historiska skäl till det. Fram till 2001, då vi köptes av Starcom, hette byrån Sandberg. Då fanns inget Starcom i Norden men sedan 2001 har vi fördubblat omsättningen varje år på den nordiska marknaden, säger Jens Welin, Starcoms nordiske vd.

Den oberoende byrån Dagmar dominerar den finska marknaden med en marknadsandel på 35 procent. Carat slår sig in på en andraplats.

Den norska mediebyråligan toppas av Carat. IUM (-14), Starcom (-2) och Mindshare (-17) backade på den norska marknaden under 2007.

Även i Danmark toppar Carat. Mindshare backade med 14 procent.

Totalmarknaden i Norden ökade mellan 2006 och 2007 med 10 procent, motsvarande 3,7 miljarder kronor. Totalen landade på 39,4 miljarder. Sverige är den största marknaden.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.