Cannes Lions kortas till fem dagar

2017-11-14 07:48  

Reklamfestivalen Cannes Lions förändras radikalt nästa år.

Cannes Lions, som kan beskrivas som VM i reklam, görs om rejält inför nästa år tävling, skriver Campaign.

Festivalen kortas från sju till fem dagar och ska 2018 pågå från 18 till 22 juni. Dessutom indelas tävlingskategorierna i sex huvudspår – Reach, Communications, Craft, Experience, Innovation, Impact och Good – och antalet underkategorier minskas med 120 stycken.

Dessutom tillåts varje bidrag att tävla i maximalt sex kategorier.

Förändringarna görs efter massiv kritik från de stora byrånätverken. Publicis Group aviserade i somras att nätverket tar paus från allt tävlande i 12 månader, och kommer därför inte att delta i Cannes Lions nästa år.

WPP-bossen Sir Martin Sorell har tidigare sagt till Campaign att Cannes Lions ”handlar alltför mycket om att tjäna pengar”. Nätverket har sedan tidigare dragit sig ur Eurobest i London nu i november, som liksom Cannes Lions arrangeras av Ascential.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt