Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Cannes Lions kortas till fem dagar

Reklamfestivalen Cannes Lions förändras radikalt nästa år.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 14 November 2017, 06:48
Uppdaterad: 14 November 2017, 06:53

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Cannes Lions, som kan beskrivas som VM i reklam, görs om rejält inför nästa år tävling, skriver Campaign.

Festivalen kortas från sju till fem dagar och ska 2018 pågå från 18 till 22 juni. Dessutom indelas tävlingskategorierna i sex huvudspår – Reach, Communications, Craft, Experience, Innovation, Impact och Good – och antalet underkategorier minskas med 120 stycken.

Dessutom tillåts varje bidrag att tävla i maximalt sex kategorier.

Förändringarna görs efter massiv kritik från de stora byrånätverken. Publicis Group aviserade i somras att nätverket tar paus från allt tävlande i 12 månader, och kommer därför inte att delta i Cannes Lions nästa år.

WPP-bossen Sir Martin Sorell har tidigare sagt till Campaign att Cannes Lions ”handlar alltför mycket om att tjäna pengar”. Nätverket har sedan tidigare dragit sig ur Eurobest i London nu i november, som liksom Cannes Lions arrangeras av Ascential.

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.