Få hela storyn
Starta din prenumeration
Byråer
Publicerad: 24 juni 2017, 19:00
Uppdaterad: 24 juni 2017, 13:48
CANNES LIONS 2017. Ett magert år för de svenska byråerna.
Ämnen i artikeln:
Cannes LionsSom väntat blev det inget nytt rekord för de svenska byråerna under årets Cannes Lions. Förra året blev det totalt 51 lejon, varav två Grand Prix. Årets slutfacit skrivs till totalt 21 lejon. Detta trots att antalet bidrag från Sverige låg på ungefär samma nivå som 2016. I år skickade de svenska byråerna i 619 bidrag och förra året 638 bidrag.
Men även i år blev det förvisso två Grand Prix – ett till RBK för ”Ålandsindex” och ett till Åkestam Holst och Great Works för ”The Humanium Metal Initiative”.
Trots det är 2017 ett förhållandevis magert år för de svenska byråerna. 2015 blev det totalt 24 lejon och 2014 vann Sverige 33 lejon.
Åkestam Holst är den stora svenska vinnaren med totalt fem lejon – ett Grand Prix och fyra brons.
Byråtoppen Cannes Lions 2017
Grand Prix | Guld | Silver | Brons | |
Åkestam Holst | 1 | 4 | ||
Great Works | 1 | |||
RBK | 1 | |||
Ingo | 1 | 1 | 1 | |
Garbergs | 1 | 1 | ||
Acne | 1 | 2 | ||
ANR BBDO | 2 | |||
Bedow | 1 | |||
Edelman Deportivo | 1 | |||
Forsman & Bodenfors | 1 | |||
Sony music Entertainment | 1 | |||
TBWA | 1 |
Ämnen i artikeln:
Cannes Lions